به گزارش مبشرین نور، علیرضا مشایخی: با توجه به تغییر ذائقه نسل جدید و گرایش آنان به فعالیتهای مشارکتی و خلاقانه، نیاز است مسابقات نهجالبلاغه از شیوههای سنتی ارائه یکنواخت فاصله بگیرد و به مدلهای نوین و تعاملی نزدیک شود. ایده «مسابقه نهج البلاغه به شیوه کارگاههای تعاملی و ارائههای خلاق» با هدف ارتقاء فهم عمیقتر از مفاهیم نهجالبلاغه و افزایش علاقه دانشآموزان به این میراث ارزشمند طراحی شده است. این ایده تلاش میکند ارائههای علمی را با خلاقیتهای هنری و روشهای گفتوگومحور ترکیب کند.
اهمیت و ضرورت
توسعه مهارتهای ارتباطی، تفکر انتقادی و قدرت تحلیل دانشآموزان، در کنار آشنایی با آموزههای ارزشمند نهجالبلاغه، یکی از نیازهای آموزشی امروز است. همچنین ایجاد زمینههای تجربه عملی برای کار تیمی، گفتوگو و ارائه مؤثر از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مسابقه میتواند این خلأها را پوشش داده و ارتباطی زندهتر بین نوجوانان و معارف اسلامی برقرار کند.
بیان جنبه نوآوری یا جذابیت
نوآوری این طرح در ترکیب شیوههای آموزشی کارگاهی با مسابقه فردی و گروهی است. دانشآموزان میتوانند علاوه بر سخنرانی، از روشهای متنوعی چون نمایش کوتاه، داستانگویی، گفتوگوی دو نفره، ساخت کلیپ کوتاه یا پادکست استفاده کنند. این شیوه هم هیجان رقابت را افزایش میدهد و هم خلاقیتهای گوناگون را درگیر میکند. همچنین داوری بهصورت ترکیبی از داوران و آرای مردمی (مثلاً از طریق یک فرم ساده یا اپلیکیشن) انجام میشود.
اهداف
-
ارتقاء درک عمیق دانشآموزان از معارف نهجالبلاغه
-
تقویت مهارتهای ارتباطی و سخنوری
-
پرورش خلاقیت در ارائه مفاهیم دینی
-
ایجاد فضای مشارکتی و انگیزشی برای یادگیری معارف اسلامی
ترویج کار تیمی و روحیه نقد و گفتوگو
شیوه اجرا
-
انتخاب موضوع: دانشآموزان یک موضوع از فهرست پیشنهادی انتخاب میکنند.
-
آموزش کوتاه: قبل از مسابقه، یک یا دو جلسه آموزشی کوتاه برای نحوه ارائه خلاقانه برگزار میشود (حضوری یا مجازی)
-
آمادهسازی: دانشآموزان در قالب فردی یا تیمهای دو یا سه نفره، محتوای خود را آماده میکنند.
-
نحوه ارائه: در روز مسابقه، هر شرکتکننده یا گروه، در مدت ۱۰ دقیقه ارائهای خلاقانه (سخنرانی ترکیبی با یکی از قالبهای هنری) ارائه میدهد.
-
داوری: داوری با معیارهایی چون محتوا، خلاقیت در ارائه، تأثیرگذاری و رعایت زمان، توسط هیئت
-
داوران و بخشی هم با رأی حضار انجام میشود.
انتخاب برگزیدگان: برترینها به مرحله استانی و سپس کشوری راه مییابند.
توصیه هایی برای ارائه بهتر ایده ها
-
تشویق دانشآموزان به تمرین چندباره و اصلاح مستمر ارائه خود.
-
تاکید بر استفاده از روایتهای جذاب و قابل لمس برای بیان مفاهیم سنگین نهجالبلاغه.
-
آموزش نکات ساده فن بیان، زبان بدن و ارتباط چشمی.
-
پیشنهاد استفاده از عناصر تصویری ساده (مانند اسلاید، پوستر یا طراحی دستی) برای جذابتر کردن ارائه.
یادآوری این نکته که هدف اصلی، فهم عمیق و انتقال اثرگذار پیام است، نه صرفاً اجرای نمایشی.

منبع:
مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
لینک مستقیم :
http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=82506