سه شنبه 29 اسفند سال 1402 Tue, 19 Mar 2024 13:31:05 GMT
کد خبر : 12174       تاریخ : 1396/07/28 11:0
آشنایی مؤسسه فرهنگي قرآني نورالثقلين

آشنایی مؤسسه فرهنگي قرآني نورالثقلين

اين مجموعه فرهنگي قرآني كار خود را از سال 1370 با برپايي كلاس تجويد(ويژه برادران ) با حدود پنجاه قرآن آموز، آغاز نمود و دو سال بعد، واحد خواهران نيز تشكيل شد.

به گزارش مبشرین، موسسه فرهنگي قرآن و عترت نورالثقلین كار خود را از سال 1370 با برپايي كلاس تجويد (ويژه برادران ) با حدود پنجاه قرآن آموز، آغاز نمود و دو سال بعد، واحد خواهران نيز تشكيل شد.

اين مجموعه قرآني توانسته است بيش از 12000 قرآن آموز را در سطح شهرستان بوشهر آموزش دهد، و هم اكنون درسال 1397 با 8 شعبه فعال و بيش از 80 كلاس در رشته ها و سنين مختلف، فعاليت خود را گسترش داده است.

    بخشي از فعاليت هاي موسسه قرآن و عترت نورالثقلین به شرح ذيل مي باشد:

برگزاري كلاسهاي زير در سنين مختلف :

  • كلاسهاي روخواني و روانخواني قرآن:

از بدو تشكيل اين مجموعه قرآني همه ساله كلاس هاي روخواني و روانخواني تشكيل شده است و در طي اين سالها با تلاش فراوان، سعي شده، بهترين شيوه ي آموزشي به كارگرفته شود. در همین راستا موسسه در سال 92 کتابی با نام حدیث معرفت توسط آقایان حفظ اله و رفاهی به رشته تالیف در آورد که تاکنون سه بار تجدید چاپ شده است.

  • كلاس حفظ قرآن :

     كلاس حفظ ويژه ي برادران از سال 1373 آغاز به كار كرد و بعد از دو سال، كلاس حفظ خواهران نيز تشكيل شد. اين مجموعه توانسته است تاكنون چندين حافظ كل قرآن با رتبه هاي برتردر سطح شهرستان، استان و كشور، پرورش دهد.

  • كلاس هاي تجويد و صوت ولحن:

اولين دوره ي كلاس تجويد و صوت ولحن در سال 1370 تشكيل شد و پس از چند سال وقفه، در سال 1376 مجدداً شروع به كار كرد. و تا امروز با بهره گيري از اساتيد مجرب استان، اين كلاس ها برقرار است.

  • كلاس تفسير قرآن:

تفسير موضوعي:  اين مجموعه، سلسله جلساتي را باهمكاري امام جماعت محل، تحت عنوان تفسيرموضوعي بعد از نماز صبح وفريضه ي عشا براي عموم قرآن آموزان و نماز گزاران بر پا نموده است كه الحمدلله نتايج بسيارخوبي حاصل شده است.

تفسير ترتيبي : بعد از برگزاري چندين جلسه تفسير موضوعي وعلاقه مندي قرآن آموزان واهالي محل، اين مجموعه تصميم گرفت يك دوره تفسير ترتيبي قرآن كريم برگزار كند. مدت اين دوره چهار سال مي باشد و هم اكنون با سپري شدن شش ماه از اين دوره، تعداد علاقه مندان به بيش ازهفتاد نفر رسيده است.

  • كلاس هاي آموزش احكام:

جهت آشنايي با احكام عمليه ي اسلام، چندين دوره ي آموزشي احكام در سنين و موضوعات مختلف برگزار شده است.

  • كلاس هاي همخواني و تواشيح :

 با تشكيل گروه تواشيح و همخواني، تعدادي از نوجوانان و جوانان جذب فعاليت هاي اين مجموعه شده اند كه با اجراي برنامه درسطح شهر حال وهواي معنوي خاصي به مجموعه بخشيده اند.

  • برپايي كلاس مفاهيم قرآن:

براي درك و فهم بهتر قرآن آموزان از اين كتاب آسماني، دوره هاي ترجمه و مفاهيم قرآن، توسط اين مجموعه ارائه مي شود و در پايان هر دوره از شركت كنندگان آزمون به عمل مي آيد.

  • برگزاري كلاس هاي تربيت معلم و پرورش بيش از 1200  مربي قرآن:

اين دارالقرآن هم اكنون مفتخر است تمامي كلاس هاي فوق الذكر را توسط اساتيد پرورش يافته در همين مجموعه ي قرآني، برگزاركند.

طرح حدیث معرفت

 از آنجا که اندیشه درست، تصمیم گیری قاطع و برنامه ریزی صحیح پشتوانه حرکت ما بسوی هدف و کسب موفقیت است این مجموعه تلاش کرده است از همه ى تجربیات مفید گذشته خود و مراکز قرآنی دیگر مدد جوید و زمینه مساعد برای رشد و تعالی نوجوانان و جوانان این دیار فراهم سازد.

در همین راستا موسسه فرهنگی قرآنی نورالثقلین شهرستان بوشهر نیز به نوبه خود بر آن شد که برای اعتلای نظام فرهنگی و مذهبی میهن عزیزمان دین خود را ادا کرده و با نگرشی نو و محققانه و دقیق و با اتکا به خداوند طرحی را جهت هدفمند کردن فعالیت های قرآنی پی ریزی کند. باشد که قبول افتد و در نظر آید.

نگاه اجمالی به طرح حدیث معرفت

اين طرح در 3 رده‌ي سني شكوفه (كودكان)، رضوان (نوجوانان) و مصباح (جوانان و بزرگسالان) برگزار مي‌گردد. طرح حديث معرفت در 2 سطح مقدماتي و تكميلي اجرا مي‌شود. مرحله اول اين طرح در 6 ترم به مدت 2 سال برگزار مي‌گردد در طي اين دوره قرآن پژوهان در يك فضاي صميمي و معنوي با احكام، مفاهيم، تفسير، اصول عقائد و قرائت قرآن آشنا مي‌شوند و در مرحله تكميلي با ايجاد حلقه‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي در حوزه علوم قرآني به فعاليت مي‌پردازند همچنين در طول اين دوره به طور تخصصي با دروس دوره مقدماتي آشنا مي‌شوند.

دوره مقدماتی

اين طرح براي 3 گروه سني در نظر گرفته شده است: الف» شكوفه ب» رضوان ج» مصباح

منظور از گروه شكوفه رده سني دبستان مي باشد كه براي آنها كلاسهاي روخواني، روانخواني، ترتيل، آموزش اصول دين و آموزش نماز درنظر گرفته شده است و در 6 ترم برگزار مي گردد. در اين رده سني بيشترين تاكيد بر صحت قرائت قرآن مي باشد. روش تدريس اين

 

رده ويژه همين گروه سني و به مقتضاي سن آنها تدريس مي شود و در كنار آموزش قرائت قرآن پيام هاي قرآني، آشنايي مختصر با اصول و فروع دين و آموزش نماز و ديگر مباحث تربيتي به آنها آموزش داده مي شود.

گروه رضوان به مقطع تحصيلي راهنمايي گفته مي شود و در 6 ترم كلاسهاي آنها برگزار مي گردد مواد درسي اين گروه شامل:

قرائت (روخواني، روانخواني، ترتيل، تجويد و صوت و لحن)

احكام (طهارت، روزه، نماز و آموزش مسائل جديد)

مفاهيم (جلد 1 و 2 و 3)

عقائد (آداب مسلمان زيستن، سرگذشت پيامبران، زندگي 14 معصوم)

گروه مصباح به مقطع تحصيلي دبيرستان به بالا گفته مي شود. كلاسهاي اين مقطع سني در 6 ترم و به مدت 2 سال برگزار مي شود دروس اين گروه به 3 صورت حضوري، نيمه حضوري و غير حضوري ارائه مي شود.

حضوري: در اين بخش حضور افراد در سركلاس الزامي است كه براي اين بخش درس قرائت درنظر گرفته شده است.

نيمه حضوري: در اين قسمت مطالعه كتاب به عهده قرآن آموز مي باشد و فقط كلاس هايي جهت رفع اشكال برگزار مي گردد كه شركت قرآن آموزان در اين كلاس ها الزامي است.

احكام: در اين بخش كتاب آموزش فقه اثر استاد فلاح زاده در 6 ترم تدريس مي شود.

مفاهيم: يك دوره كتاب 6 جلدي براي 6 ترم ارائه مي شود.

تفسير: براي اين ماده درسي سور مباركه نور، حجرات، لقمان، يوسف، عنكبوت و يس درنظر گرفته شده است.

اصول عقائد: ترم اول خداشناسي (7درس)، ترم دوم آشنايي با صفات خداوند (7درس)، ترم سوم آشنايي با اصل نبوت (8درس)، ترم چهارم آشنايي با اصل امامت (7درس)، ترم پنجم معادشناسي1 (6درس)، ترم ششم معاد شناسي2 (5درس)

غيرحضوري: شامل يك سري كتابها مي گردد كه مطالعه آنها به عهده خود قرآن آموز مي باشد و براي آنها كلاسي تشكيل نمي شود كه شامل كتاب هاي ذيل مي باشد:

فرازهايي از تاريخ اسلام اثر استاد جعفر سبحاني و مقام زن اثر استاد شهيد مطهري

دوره تکمیلی

قرائت: سطوح عالي قرائت در اين بخش برگزار مي گردد اعم از صوت و لحن و حفظ

عقائد: سيري در كتب شهيد مطهري براي اين درس درنظر گرفته شده است كه شامل كتابهاي 10 گفتار، 15 گفتار، 20 گفتار، نبرد حق و باطل اسلام و مقتضيات زمان، حماسه حسيني و... مي باشد.

مفاهيم: دوره مترجمي زبان قرآن در 3 سطح مقدماتي، متوسطه و عالي ارائه مي گردد.

اصول و آيين بحث و گفتمان ديني: در اين بخش اسلوب سخنراني و روش دفع مغالطات در بحث آموزش داده مي شود.

پژوهش و تحقيقات: در اين بخش قرآن پژوهان با ايجاد حلقه هاي چند نفري به پژوهش در باب موضوعات قرآني با مراجعه به تفاسير ميپردازند.

چشم انداز و نماي كلي طرح مدرسه تخصصي حفظ قرآن كريم:

مدرسه تخصصي حفظ قرآن كريم، وابسته به موسسه فرهنگي قرآني نورالثقلين با توجه به نياز استان بوشهر به نهادي منسجم براي تربيت تخصصي حافظان كلام وحي، برآن شده است تا با برگزاري دوره‌هاي تخصصي، نيمه‌تخصصي، غيرحضوري و عمومي علاقه‌مندان به حفظ قرآن را در اين راه ياري نموده و با بهره‌گيري از اساتيد مجرب و كارآزموده دوره‌هاي مختلف حفظ را همراه با دوره مفاهيم و ترجمه قرآن كريم برگزار كند، باشد كه در راستاي پرورش نيروهاي متعهد و متخصص قرآني گام برداريم.

دوره‌ها

حفظ تخصصي

مدت زمان برگزاري اين دوره 22ماه مي‌باشد.

اين دوره همه روزه غير از روزهاي تعطيل برگزار مي‌شود و قرآن‌آموزان در 3.5 ساعت يك و نيم صفحه از قرآن كريم را حفظ مي‌كنند.

حفظ نيمه‌تخصصي

مدت زمان برگزاري اين دوره سه سال و نيم مي‌باشد.

در اين دوره قرآن آموزان هفته‌اي سه جلسه‌ي سه و نيم ساعته در مدرسه حضور مي‌يابند.

حفظ عمومي

شركت كنندگان در اين دوره هفته‌اي يك جلسه سركلاس حاضر مي‌شوند و محفوظات خود را به استاد ارائه   مي‌دهند.

براي پيگيري محفوظات و نحوه عملكرد حافظان، استاد راهنما هفته‌اي يك جلسه نيز تماس تلفني با حافظان برقرار مي‌كند.

شركت كنندگان در اين دوره بيشتر طيف محصلين را تشكيل مي‌دهند.

حفظ غيرحضوري

اين دوره بيشتر براي افرادي مناسب است كه شرايط حضور در كلاس را ندارند و به صورت تلفني توسط استاد پشتيبان برنامه حفظ قرآن خود را انجام مي‌دهند.

محور قراردادن مخاطب در آموزش‌ها، عدم خستگي ناشي از رفت و آمد، صرفه‌جويي در وقت با توجه به غيرحضوري بودن دوره، تماس استاد پشتيبان با فرد بصورت 3 بار در هفته، دريافت بسته كامل آموزشي، برگزاري كلاس‌هاي آموزش حضوري به صورت كاملا رايگان هر 45روز يكبار، آموزش از طريق تلفن در دوره‌هاي غيرحضوري در دورترين نقاط استان، مشاوره حضوري جهت انتخاب دوره متناسب بانياز شما و... از مزاياي اين دوره مي‌باشد.

كليه دوره ها بصورت آهسته و پيوسته در 6 مرحله برگزار مي‌گردد

مزايا و خدمات طلايي

1. بهره مندي از اساتيد مجرب و متخصص

2. اهداي كمك هزينه سفر زيارتي سوريه و مشهد مقدس به نفرات برتر و ده ها جوايز ارزنده ديگر

3. همراه بودن دوره‌ها با ترجمه و مفاهيم و همچنين دوره تثبيت

4. برگزاري دوره‌هاي آماده‌سازي حافظان جهت شركت در آزمون كارشناسي ارشد و اخذ مدرك كارشناسي علوم قرآني حتي بدون مدرك ديپلم

* طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي در سال 1375 مبني بر اعطاي مدرك كارشناسي به حفاظ قرآن كريم، مدرسه تخصصي حفظ قرآن كريم با برگزاري اين دوره ها حافظين را براي آزمون سازمان سنجش آماده كرده و افراد مي‌توانند بدون مدرك ديپلم ليسانس بگيرند.

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=12174

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402