به گزارش مبشرین نور، علیرضا مشایخی: این طرح یک برنامه علمی-ادبی منظم است که دانش آموزان را به صورت گام به گام در فرآیند پژوهش ادبی درباره نهج البلاغه قرار میدهد. برنامه با آموزش روشهای تحقیق آکادمیک شروع میشود و تا تولید آثار پژوهشی کامل پیش میرود.
مبنای علمی طرح بر سه پایه استوار است: روششناسی تحقیق، مطالعه تطبیقی و ارزیابی علمی. در بخش روششناسی، دانشآموزان با تحلیل محتوای کیفی و سبکشناسی بلاغی آشنا میشوند. بخش مطالعه تطبیقی به مقایسه نهجالبلاغه با متون فلسفی و ادبی دیگر تمدنها میپردازد. معیارهای ارزیابی نیز شامل دقت در ارجاعدهی، استفاده از منابع معتبر و نوآوری در تحلیل است.
مراحل اجرای پروژه به صورت نظاممند طراحی شده است. ابتدا کارگاههای آموزشی روش تحقیق برگزار میشود. سپس دانشآموزان موضوعات پژوهشی انتخاب میکنند. در مرحله بعد، با راهنمایی منتورها به تحقیق و نگارش میپردازند. در نهایت، آثار تولید شده توسط هیئت علمی داوری میشوند.
نوآوریهای این طرح آن را از برنامههای معمولی متمایز میکند. ایجاد پیوند بین محیطهای آکادمیک و مدارس، تأسیس مجله دانشآموزی و نمایهسازی تحقیقات از جمله این نوآوریهاست. این ویژگیها باعث میشود دانشآموزان از همان دوران مدرسه با فضای پژوهش دانشگاهی آشنا شوند.
نتایج مورد انتظار این پروژه چندبعدی است. در سطح فردی، مهارتهای تفکر انتقادی و پژوهش گری دانشآموزان تقویت میشود. در سطح کلان، بانک دادهای از تحقیقات تطبیقی درباره نهجالبلاغه ایجاد خواهد شد. این طرح میتواند مبنایی برای ادامه تحقیقات در مقاطع بالاتر تحصیلی باشد.
اجرای آزمایشی طرح میتواند با انتخاب یک مدرسه به عنوان پایلوت شروع شود. پس از رفع نواقص و تنظیم دقیقتر سازوکارها، برنامه به صورت گسترده در سطح کشور اجرا شود. موفقیت این طرح به همکاری نهادهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مختلف نیاز دارد که باید از همان ابتدا پیشبینی شوند.

منبع:
مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
لینک مستقیم :
http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=82507