شنبه 13 اردیبهشت سال 1404 Sat, 03 May 2025 10:02:17 GMT
کد خبر : 82505       تاریخ : 1403/06/25 09:47
ضرورت انتخاب روش جدید در مسابقات نهج البلاغه (بخش اول)

ضرورت انتخاب روش جدید در مسابقات نهج البلاغه (بخش اول)

مسابقات نهج البلاغه در مدارس معمولاً به صورت ارائه های شفاهی سنتی اجرا می شوند که ممکن است با ذائقه نسل جدید دانش آموزان و جذابیتهای بصری و رسانهای امروزی فاصله داشته باشد.

به گزارش مبشرین نور، علیرضا مشایخی: مسابقات نهج البلاغه در مدارس معمولاً به صورت ارائه های شفاهی سنتی اجرا می شوند که ممکن است با ذائقه نسل جدید دانش آموزان و جذابیتهای بصری و رسانهای امروزی فاصله داشته باشد. این ایده با ترکیب روشهای چندرسانهای، تولید محتوای دیجیتال و رقابتهای تعاملی طراحی شده تا دانش آموزان را به صورت فعالتر با مفاهیم نهج البلاغه درگیر کند و یادگیری را عمیقتر و ماندگارتر سازد.

اهمیت و ضرورت

  • نیاز به به روزرسانی روشهای ترویج معارف دینی در بین نوجوانان با ابزارهای جذاب و متنوع
  • افزایش مشارکت حداکثری دانش آموزان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه های دیجیتال

تقویت مهارتهای خلاقانه مانند تولید پادکست، موشن گرافیک، داستان نویسی و طراحی بازیهای تعاملی بر اساس مضامین نهج البلاغه

بیان جنبه نوآوری یا جذابیت

  • رقابت در قالبهای متنوع: به جای ارائه صرفاً شفاهی، دانش آموزان می توانند آثار خود را در قالب کلیپهای کوتاه، پادکست، اینفوگرافیک، بازیهای کوتاه آموزشی، یا حتی کمیک استریپ ارائه دهند.
  • استفاده از پلتفرمهای دیجیتال: ایجاد یک سایت یا اپلیکیشن اختصاصی برای بارگذاری آثار و رأیگیری عمومی همراه با داوری تخصصی.

چالشهای تعاملی: مثلاً هر ماه یک جمله کلیدی از نهج البلاغه به عنوان موضوع چالش انتخاب شود و دانش آموزان با هشتگهای مشخص در شبکه های اجتماعی آثار خود را به اشتراک بگذارند.

اهداف

  1. ترویج معارف نهجالبلاغه با روشهای جذاب و متناسب با نسل جدید.
  2. تقویت سواد رسانهای و خلاقیت دانشآموزان در تولید محتوای دینی.
  3. ایجاد رقابت سازنده با امکان مشارکت گسترده در سطح ملی.

استعدادیابی در حوزههای هنری، رسانهای و پژوهشی مرتبط با معارف اسلامی.

شیوه اجرا

  1. ثبت نام و انتخاب موضوع: دانش آموزان از طریق سامانه مسابقه ثبت نام می کنند و می توانند یکی از قالبهای پیشنهادی (کلیپ، پادکست، اینفوگرافیک و...) را انتخاب کنند.
  2. آموزش غیرحضوری: وبینارهای کوتاه برای آشنایی با روشهای تولید محتوا برگزار می شود.
  3. ارسال آثار: آثار در پلتفرم مسابقه بارگذاری می شوند و در معرض دید عموم قرار می گیرند.
  4. داوری: ترکیب امتیاز داوران + رأی مردمی برای انتخاب برندگان.

جشنواره پایانی: اعلام نتایج و نمایش برترین آثار در یک مراسم مجازی یا حضوری با حضور چهرههای علمی و فرهنگی.

توصیه هایی برای ارائه بهتر ایده ها

  • همکاری با شبکه شاد: استفاده از ظرفیت این پلتفرم برای گسترش مسابقه.
  • حمایت رسانه ای: همکاری با صداوسیما و رسانه های دیجیتال برای تبلیغات مسابقه.
  • جوایز انگیزشی: اهدای جوایز جذاب مثل تجهیزات تولید محتوا یا سفرهای علمی-زیارتی.
  • تیم مربیان همراه: استفاده از دبیران خلاق و تسلطیابنده به رسانه برای راهنمایی دانش آموزان.

این ایده با ترکیب سنّت و فناوری، نهج البلاغه را به گفتمانی پویا در میان دانش آموزان تبدیل می کند و قابلیت اجرای سراسری با کمترین هزینه را دارد.

 

 

 

 

 

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=82505

نظـــرات شمـــا






سال 1404سال 1404