کد خبر : 82502 تاریخ : 1403/03/01 10:27 بازنگری در شیوههای برگزاری مسابقات قرآن: راهکاری برای افزایش انگیزه و مشارکت مسابقات قرآن کریم با هدف تشویق به یادگیری، انس با قرآن و رشد معنوی افراد برگزار میشود. با این حال، شیوههای رایج برگزاری این مسابقات که عمدتاً بر انتخاب تعداد محدودی از برگزیدگان متمرکز است، میتواند به جای ایجاد انگیزه، موجب دلسردی بسیاری از شرکتکنندگان شود. به گزارش مبشرین نور، علیرضا مشایخی: مسابقات قرآن کریم با هدف تشویق به یادگیری، انس با قرآن و رشد معنوی افراد برگزار میشود. با این حال، شیوههای رایج برگزاری این مسابقات که عمدتاً بر انتخاب تعداد محدودی از برگزیدگان متمرکز است، میتواند به جای ایجاد انگیزه، موجب دلسردی بسیاری از شرکتکنندگان شود. در این روش، افرادی که بهطور مداوم در سطوح استانی یا کشوری رتبههای برتر را کسب میکنند، فرصتهای رقابتی را محدود کرده و دیگران را از ادامه مسیر بازمیدارند. این مسئله نهتنها با اهداف تربیتی و تشویقی مسابقات در تضاد است، بلکه ممکن است به کاهش مشارکت و حتی ترک دائمی رقابتها توسط برخی قرآنآموزان بینجامد. بنابراین، ضرورت بازنگری در ساختار این مسابقات بهویژه در مراحل بالاتر (استانی و کشوری) احساس میشود. برای حل این چالش، پیشنهاد میشود سیستم سنتی انتخاب چند نفر محدود بهعنوان برگزیده، با یک نظام امتیازدهی جامع جایگزین شود. در این روش، شرکتکنندگان بر اساس معیارهای دقیق و شفاف (مانند تلاوت صحیح، تجوید، صوت و لحن، و حفظ) امتیاز کسب میکنند و رتبهبندی بر اساس مجموع این امتیازات انجام میشود. بهعنوان مثال، هر شرکتکننده میتواند در بازهای از امتیازات (مثلاً ۰ تا ۱۰۰) ارزیابی شود و سطوح مختلف نخبگی (مثل عالی، خوب، متوسط) تعریف گردد. این کار باعث میشود همه افراد، صرفنظر از کسب رتبههای برتر، بتوانند پیشرفت خود را نسبت به دورههای قبل بسنجند و انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر داشته باشند. یکی از مزایای این روش، کاهش انحصار در کسب مقامها توسط افراد خاص است. در سیستم فعلی، ممکن است یک نفر بهطور مداوم در سطح استان مقام آورده و به مرحله کشوری راه یابد، درحالی که در سطح کشوری شانس کمی برای کسب رتبه دارد. این موضوع باعث میشود دیگران حتی با استعدادهای بالا، فرصتی برای حضور در مراحل بالاتر پیدا نکنند. با اجرای سیستم امتیازدهی، میتوان شرایطی ایجاد کرد که افرادی که امتیازهای نزدیک به هم دارند، در دورههای بعدی شانس بیشتری برای رقابت داشته باشند و انحصار شکسته شود. همچنین، با تعیین سطوح مختلف (مثلاً طلایی، نقرهای، برنزی)، تعداد بیشتری از شرکتکنندگان احساس موفقیت کرده و از حذف زودهنگام آنها جلوگیری میشود. برای اجرای موفق این طرح، لازم است تغییرات بهصورت تدریجی و با آموزش داوران آغاز شود. داوران باید با معیارهای دقیق امتیازدهی آشنا شوند تا ارزیابیها عادلانه و یکسان انجام گیرد. همچنین، میتوان از فناوریهای نوین مانند نرمافزارهای ارزیابی برای کاهش خطای انسانی استفاده کرد. علاوه بر این، برگزارکنندگان مسابقات باید با اطلاعرسانی دقیق، شرکتکنندگان را با سیستم جدید آشنا کنند تا از مقاومت در برابر تغییر جلوگیری شود. آزمایش این روش در مراحل پایینتر (شهرستانی و مدرسهای) و دریافت بازخورد از شرکتکنندگان میتواند به اصلاح نقاط ضعف آن کمک کند. تغییر شیوه برگزاری مسابقات قرآن از سیستم انتخاب تعداد محدود به سیستم امتیازدهی، میتواند به افزایش مشارکت، کاهش دلسردی و ایجاد فرصتهای عادلانهتر برای تمام قرآنآموزان منجر شود. این روش نهتنها انگیزه شرکتکنندگان را حفظ میکند، بلکه با جلوگیری از انحصار افراد خاص، فضای رقابتی سالمتری ایجاد مینماید. برای موفقیت این طرح، لازم است برنامهریزی دقیق، آموزش داوران و فرهنگسازی مناسب انجام گیرد. در نهایت، این تغییر میتواند مسابقات قرآن را به ابزاری مؤثرتر در جهت گسترش معارف قرآنی و تربیت نسل قرآنمحور تبدیل کند. منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی لینک مستقیم : http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=82502