سه شنبه 4 اردیبهشت سال 1403 Tue, 23 Apr 2024 12:44:18 GMT
کد خبر : 77369       تاریخ : 1401/06/24 11:17:12

"ویکی وحدت" تلاشی دیجیتالی برای پیشگیری از "طرح‌های ضد تقریب"

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می‌گوید: ویکی وحدت با عمق بخشیدن به شناخت متدینان عالم از یکدیگر از طرح‌های «ضد تقریب» و «تبعید» مذاهب و ادیان جلوگیری می‌کند.

 

به گزارش مبشرین به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنرانی خود در هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در کاخ استقلال پایتخت قزاقستان، گفته است "آنچه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را بر آن داشته تا طرح «ویکی وحدت» و طرح‌های مطالعاتی پیرامون دستیابی به طرح‌های مشترک را دنبال کند، نقاط مشترک بسیارما با دیگر متدینان است."

 

ویکی وحدت (دانشنامه وحدت مذاهب اسلامی)، دانشنامه‌ای است دیجیتالی (اینترنتی، الکترونیکی، مجازی) و وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در زمینه فرهنگ‌سازی وحدت امت اسلامی و در مجال تقریب مذاهب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است.

هدف آن بیان مفاهیم، واژگان، اصطلاحات، شخصیت ها، مؤسسات، کتب و ... در زمینه وحدت و متکفل تمامی تراث تولید شده در این زمینه است.

این دانشنامه با در نظر گرفتن دو سطح عموم مخاطبین و نیز مخاطبین خاص به تولید محتواهای مرتبط با مقوله وحدت اسلامی و تقریب میان مذاهب اسلامی می‌پردازد.

رویکرد ویکی وحدت ارائه مطالب از منابع معتبر عندالفریقین (شیعیان و اهل‌سنت) و عدم دامن زدن به مسائلی است که موجب اختلافات مذهبی شود.

نویسندگان دانشنامه مجازی وحدت اسلامی از ارائه نظرات شخصی می‌پرهیزند و قضاوت درباره موارد اختلافی علمی و تاریخی را بر عهده خوانندگان می‌گذارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی درباره لزوم شناخت متدینان از یکدیگر گفته است "باید تلاش کنیم که «دیگری» را بهتر بشناسیم و راه‌هایی برای همدلی، همکاری و همزیستی مشترک بیابیم. این یکی از موارد «تقریب» مذاهب و ادیان است."

او در این زمینه افزوده است "شناخت عمیق متدینان از یکدیگر راه را بر جهل، تعصب، توهین و خشونت بی‌حاصل خواهد بست؛ چرا که وقتی دینی را آن گونه که هست بشناسیم دیگران نمی‌توانند با پیرایه‌های دروغین بر حسن یا قبح آن بیفزایند و از گل‌آلودگی این جهالت‌ها و تعصب‌ها از طریق تولید جنگ و نزاع، منافع خود را دست یابند. این امر طرح‌های «ضد تقریب» را پیشگیری می‌کند و اگر تعبیر درستی باشد، از «تبعید» مذاهب و ادیان جلوگیری خواهد کرد."

شهریاری همچنین گفته است "از دیدگاه ارزشی، در جهانی که دشمنان در صددند تا میراث اسلامی و دارایی مستضعفان در جهان اسلام را به یغما ببرند، «بهره‌مندی از عقلانیت همراه با مدارا» بهترین روش مواجهه با ادیان و اقوام متنوع و فرق فراوان است."

وی افزوده است "تحمل عقیده مخالف و جلوگیری از خشونت و توهین در مواجهه با یکدیگر، دنیایی سودمندتر و آرام‌تر را برای همه مسلمانان رقم خواهد زد."

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه قرآن کریم مسلمانان را از تفرق و اختلاف برحذر داشته و چنگ زدن به ریسمان الهی را برای دستیابی به امت واحده اسلامی واجب دانسته، گفته است "سنت نبوی و مکتب اهل البیت علیهم السلام نیز ابراز شهادتین را برای قبول اسلام کافی دانسته و سعادتمند بودن را یک سلوک تکاملی مستمر در مسیر زندگی معرفی کرده است."

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=77369

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402