شنبه 1 اردیبهشت سال 1403 Sat, 20 Apr 2024 11:58:00 GMT
کد خبر : 70101       تاریخ : 1400/11/26 09:33:33
داستان تاریخی ترین مسجد «هیوستون» و مشهورترین بوکسور مسلمان جهان

داستان تاریخی ترین مسجد «هیوستون» و مشهورترین بوکسور مسلمان جهان

مسجد «الاسلام» تاریخی ترین مسجد هیوستون در تگزاس آمریکا است که با کمک‌های سخاوتمندانه فعال مسلمان و قهرمان بزرگ بوکس ، «محمد علی کلی» ساخته شد.

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، بر کسی پوشیده نیست که «هیوستون»، پرجمعیت‌ترین شهر در ایالت تگزاس  و چهارمین شهر پرجمعیت در آمریکا  دارای جمعیت مسلمان پرجنب و جوشی است که از همه اقشار در آن زندگی می کنند. مجموعه‌ای غنی از آثار با تمرکز بر میراث به جا مانده از مسلمانان در این شهر وجود دارد، اما کمتر به تلاش‌های آمریکایی های آفریقایی‌تبار پرداخته شده است.

برای مثال، قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین مسجد هیوستون به نام «مسجد الاسلام» ، واقع در خیابان «دبلیو بلفورت» در سال 1978 از طریق کمک‌های سخاوتمندانه توسط فعال مسلمان و قهرمان بزرگ بوکس «محمد علی کلی» و مدیر برنامه هایش  جابر (هربرت) محمد،راه اندازی شد.

این ساختمان یک کلیسای علوم مسیحی بود که بعدا به مسجد تبدیل شد، اما ساخت آن نزدیک به 30 سال طول کشید .

 

این داستان در میان بسیاری از ساکنان به خوبی شناخته شده نیست، مسلما به این دلیل که این مسلمانان تنها چند سال قبل از آن تحت رهبری «ملت اسلام» (NOI) فعالیت می کردند.

مسلمانان آفریقایی-آمریکایی مانند «یوجین وزیرودین فاروق» که در «ملت اسلام» کار خود را آغاز کرد، به خاطر درس هایی که از کار کردن در این گروه به دست آورده است،سپاسگزار است.

فاروق کشیش بازنشسته و یکی از پیشگامان مسجدالاسلام هیوستون است در این باره می گوید: فقط تصور کنید، مردم از این نوع تفکر به جایی می رسند که ما اکنون هستیم؛ پذیرش کل و مفهوم جهانی اسلام.؛ این یک معجزه است.

فاروق در سال 1972 پس از دعوت یکی از همکلاسی‌هایش از دانشگاه تگزاس جنوبی به معبد شماره 45 به گروه اسلام پیوست. . او تجربه خود را با «ملت اسلام» به عنوان بیداری معنوی خود توصیف کرد.

فاروق می گوید که اولین مواجهه او با اسلام در حوالی سال 1955 در بخش سوم هیوستون آغاز شد،زمانی که هنوز مسجد هیوستون ساختخ نشده بود و اسلام از طریق «ملت اسلام» در ساختمان هایی که در آن زمان آرایشگاه بودند،تبلیغ می شد.

سپس در اوایل دهه 60 آنها یک مکان کوچک در خیابان داولینگ [در بخش سوم هیوستون]  که قلب جامعه آفریقایی آمریکایی بود، اجاره کردند.

در اوایل دهه 70، آنها به یک مکان دائمی تر، در خیابان پولک 3400 نقل مکان کردند، جایی که فاروق ابتدا در آنجا حضور یافت و بعد به ملت اسلام پیوست.

در سال 1976، فاروق و سایر مسلمانان آفریقایی-آمریکایی در هیوستون، نام تأسیسات خود را «از «معبد اسلام محمد» به «مسجد محمد» تغییر دادند.آنها چندین سال در این مسجد ماندند و دوباره نقل مکان کردند.

فاروق می گوید: ما در خیابان داولینگ به یک ساختمان قدیمی رفتیم که یک مکان محبوب و تاریخی برای مکزیکی‌ها، آفریقایی‌ها و انگلیسی-آمریکایی‌ها بود که قدمت آن به افتتاح آن در سال 1939 بازمی‌گردد.

فاروق گفت که آنها حدود یک سال در آن مکان ماندند و سپس به منطقه پارک جنوبی در جنوب شرقی هیوستون نقل مکان کردند، جایی که آنها یک مرکز در بلوار مارتین لوتر کینگ اجاره کردند.

او توضیح داد: ما این مکان را انتخاب کردیم زیرا احساس کردیم می‌توانیم در تغییر ذهنیت و نگرش مردم آن منطقه درباره اسلام بسیار مؤثر باشیم.

تغییر بزرگ‌تر برای فاروق زمانی بود که رهبران اسلامی  جدید در سال 1977 روی کار آمدند.

فاروق گفت: امام ابراهیم کمال الدین به عنوان رئیس این مکان منصوب شد و وقتی کمال الدین آمد، لازم دید چیزی را که متعلق به ماست، تاسیس کند.

به عبارت دیگر، کمال الدین احساس کرد که باید جایی را در قلب جامعه آفریقایی آمریکایی هیوستون بیابند.

امام فاروق به دستور امام کمال الدین به دنیال جایی برای تاسیس مسجد گشت.

او گفت: به طور اتفاقی در حال رانندگی از طریق خیابان بلفورت بودم و این کلیسا را ​​دیدم، تابلوی «برای فروش» داشت و فکر کردم، شاید این مکان خوبی برای شروع باشد و در نهایت با کمک محمد علی کلی این مکان خریداری شد.

فاروق خاطرنشان کرد که این کلیسای هیچ صلیب، هیچ نماد و چیزی از این قبیل نداشت و فقط ساختارهای ساده بود.

وی افزود: ما سکوها را پایین آوردیم،  سجاده هایمان را زمین گذاشتیم و نام  مسجدالاسلام را روی بیلبورد نوشتیم و شروع کردیم به اجرای اسلام تا آنجا که ممکن بود و این کار را مطابق با سنت پیامبر انجام دادیم.

خرید مسجدالاسلام هوستون چنان موقعیت مهمی بود که دکتر محمد برای افتتاحیه مسجد در آوریل 1978 به هیوستون سفر کرد.

با این حال، به گفته فاروق، W.D. محمد زمانی که "به ما دستور داد که ساختمان را خراب کنیم و چیزی بسازیم که منعکس کننده چیزی باشد که ما به عنوان مسلمان نشان می دادیم"، شور و شوق آنها را کاهش داد.

 

قابل درک است که فاروق و دیگران تمایلی به انجام چنین درخواستی نداشتند. به خصوص با توجه به کارهای گسترده ای که در مسجد انجام دادند.

در سپتامبر 2008، طوفان به طور غیرمنتظره ای مسجدالاسلام هیوستون را ویران کرد،اما درهای مسجد درهای در آگوست 2010 یک بار دیگر بازگشایی شد.

فاروق و دیگر مدیران مسجد در مراسم بازگشایی این مکان که با استفاده از معماری غرب آفریقا ساخته شده است نام و یاد محمد علی کلی را گرامی داشتند.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=70101

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402