جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 19:19:58 GMT
کد خبر : 68660       تاریخ : 1400/02/06 04:02
معرفی برنامه‌ها و خدمات نمایشگاه قرآن

معرفی برنامه‌ها و خدمات نمایشگاه قرآن

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی از ۱۱ اردیبهشت آغاز می‌شود که امسال به دلیل شیوع کرونا نمایشگاه در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود و این رویداد فرصتی برای گسترش فعالیت‌های مذهبی و قرآنی در فضای مجازی است.

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان،  بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ۱۸ تا ۲۸ ماه مبارک رمضان برابر با ۱۱ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه آخرین‌بار سال ۱۳۹۸ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد و سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد. ادامه یافتن اپیدمی کرونا و عدم مهار آن برگزاری نمایشگاه را در سال ۱۴۰۰ هم در ابهام فرو برد تا اینکه معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اواخر سال گذشته از تلاش‌ها برای برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی خبر داد.

شاید تجربه کم مؤسسات و نهادهای قرآنی در فضای مجازی از جمله کمبود‌هایی است که در برگزاری چنین رویدادی محسوس است، البته از ابتدای شیوع کرونا فعالیت در بستر فضای مجازی قوت گرفت هر چند برای برپایی نمایشگاه قرآن کافی نیست و باید بسیاری از زیر‌ساخت‌ها از نو طراحی شود.

البته کرونا فرصتی است که ضعف‌ها در فضای مجازی پوشش داده شود و این ظرفیت پس از مهار کرونا به حال خود رها نشود. همچنین این نمایشگاه می‌تواند فرصتی مناسب برای گسترش فعالیت‌های قرآنی و مذهبی در فضای مجازی باشد و شایسته است نهاد و مؤسسات مرتبط ظرفیت ایجاد شده را در پایان رمضان به حال خود رها نکنند و پا پوشاندن نقص‌های آن در گسترش برنامه‌ها گام بردارند.

استفاده از تجربه نمایشگاه مجازی کتاب تهران در برگزاری نمایشگاه قرآن

برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن تصمیمی بود که پس از تجربه موفق نمایشگاه کتاب گرفته شد و تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کرد تا درباره برگزاری نمایشگاه قرآن کریم راحت‌تر تصمیم بگیرد و نهایتاً مرتضی خدمتکار مدیر دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قران و عترت وزارت ارشاد خبر از برگزاری این نمایشگاه به صورت مجازی داد.

تفاوت نمایشگاه قرآن با نمایشگاه کتاب

اما نمایشگاه قرآن کریم رویدادی متفاوت از نمایشگاه کتاب است زیرا نمایشگاه کتاب را می‌توان یک فروشگاه بزرگ کتاب دانست درحالی که نمایشگاه قرآن کریم اصلی‌ترین فعالیتش در بخش‌های محتوایی است. بخش‌هایی مانند: بین‌الملل، هنری، پاسخگویی به سؤالات و شبهات، کودک و نوجوان، حفظ قرآن، مشاوره، تعویض قرآن‌های نو با فرسوده، نمایش، آموزش و... همه‌ساله با استقبال بالای مخاطبان همراه بود و بخش‌های فروش محصولات مذهبی و فروش محصولات عفاف و حجاب در کنار بخش‌های محتوایی فعالیت می‌کردند.

از ابتدای زمزمه برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن این سؤال وجود داشت که آیا بخش‌های محتوایی هم در نمایشگاه امسال برگزار می‌شود یانه؟ همچنین تکلیف بخش عفاف و حجاب نمایشگاه هم معلوم نیست که آیات این بخش برگزار می‌شود یا نه؟

طراحی بخش محتوایی برای نمایشگاه مجازی قرآن کریم

مرتضی خدمتکار دبیر اجرایی نمایشگاه قرآن کریم در گفت‌وگو با فارس درباره برگزاری بخش محتوایی نمایشگاه قرآن امسال گفت: نمایشگاه کتاب تهران فقط در بخش فروش برگزار شد اما نمایشگاه قرآن رویدادی است که بخش محتوای از محور‌های نمایشگاه است، از این رو به فکر طراحی بخش محتوایی برای اجرا در فضای مجازی افتادیم.

وی ادامه داد: در این راستا مدل‌های مختلفی طراحی شد تا بخش محتوایی در قالبی جذاب ارائه شود و در آن بخش‌هایی مانند آموزش، مشاوره، هنری، فضای مجازی قرار بگیرد تا مردم بتوانند با نمایشگاه قرآن ارتباط خوب و مطلوبی برقرار کنند. در این راستا برخی مؤسسات با ما همکاری دارند که برای آنها حمایت‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم.

امکان برگزاری بخش عفف و حجاب را نداریم اما اگر صنف عفاف و حجاب مسئولیت کار را قبول کند برگزار می‌کنیم

خدمتکار توضیحات بیشتر درباره بخش محتوایی را به حجت‌الاسلام حسین سلیمانی مسئول این بخش واگذار کرد اما درباره برگزاری بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن گفت: این بخش مربوط به فروش محصولات عفاف و حجاب است که با توجه به مجازی بودن نمایشگاه به این نتیجه رسیدیم که فروش مجازی محصولات ممکن است با حاشیه‌هایی همراه باشد زیرا تنوع در نوع جنس و مدل محصولات به قدری است که ممکن است نتوان در فضای مجازی این کار را به سرانجام رساند از طرفی ممکن است رنگ محصول و یا سایز محصول به صورت دقیق ارسال نشود.

دبیر اجرایی نمایشگاه قرآن ادامه داد: در مجموع به این نتیجه رسیدیم که امکان برگزاری این بخش در فضای مجازی وجود ندارد اما اگر صنف عفاف و حجاب خودش مسئولیت برگزاری نمایشگاه و همه جوانب و حاشیه‌های آن را می‌پذیرد حاضریم درگاهی را در سایت نمایشگاه ایجاد کرده و آن را در اختیار این عزیزان قرار دهیم.

۲۰ درصد تخفیف در فروش همه محصولات

خدمتکار درباره تسهیلات ارائه شده در بخش فروش محصولات فرهنگی نمایشگاه گفت: امسال همه محصولات با تخفیف ۲۰ درصدی ارائه می‌شود و مهم‌ترین تسهیلات ما موضوع ارسال رایگان پستی برای خرید‌های بالای 50 هزار تومان است که این کار طی قراردادی با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

ارائه بن خرید به فعالان قرآنی

وی از ارائه بن خرید به فعالان قرآنی خبر داد و گفت: قصد داریم این کار را با همکاری بانک عامل نمایشگاه انجام دهیم و اگر در این راستا همکاری خوبی صورت گیرد حمایت از فعالان قرآنی بیشتر می‌شود، البته خود ما اعتباری را برای این کار در نظر گرفته‌ایم و در هر صورت این حمایت انجام می‌شود.

برگزاری بخش بین‌الملل با ۱۰ نشست مجازی با حضور اندیشمندان جهان اسلام

دبیر اجرایی نمایشگاه قرآن درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن گفت: این بخش هم امسال به صورت محدود‌تر در فضای مجازی برگزار می‌شود و ما همه تلاشمان را کردیم که بخش بین‌الملل نمایشگاه تعطیل نشود. در این راستا امسال ۱۰ نشست طراحی شده که به صورت وبینار با حضور اندیشمندان جهان اسلام برگزار می‌شود.

در ادامه به سراغ حجت‌الاسلام حسین سلیمانی مسئول بخش محتوایی نمایشگاه رفتیم و درباره جزئیات برگزاری این بخش از وی جویا شدیم.

سلیمانی درباره نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: نمایشگاه امسال دو بخش اصلی دارد که شامل خدمات نمایشگاهی و خدمات فروشگاهی است که خدمات فروشگاهی متصل می‌شود به مجموعه خانه کتاب که از طریق ان محصولات مختلف ناشران حوزه قران و عترت و دفاع مقدس به فروش می‌رسند.

جمع‌آوری ایده‌ برای طراحی بخش محتوایی نمایشگاه قرآن

وی درباره بخش محتوایی نمایشگاه قرآن گفت: در خدمات محتوایی ابتدا به جمع‌آوری ایده‌ها پرداختیم و در این راستا برخی صاحبان ایده ثبت‌نام کردند و ایده خود را ارائه کردند و برخی هم با توجه به شناختی که داشتیم و قبلاً تجربه همکاری با آنها را داشتیم به گروه بخش محتوایی افزوده شدند و در مجموع ۱۴ مأموریت برای بخش محتوایی طراحی شد.

سلیمانی درباره فعالیت‌های بخش محتوایی نمایشگاه قرآن گفت: این فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف تلاوت، ترجمه، تفسیر، آموزش، کودک و نوجوان، پاسخگویی، مشاوره، کودک، نوجوان، نگارخانه، نمایش و... طراحی شده و همه این خدمات در فضای مجازی ارائه می‌شود.

استفاده از ظرفیت نهاد‌ها و مؤسسات فعال در فضای مجازی

مسئول بخش محتوایی نمایشگاه قرآن کریم با اشاره به استفاده از طرفیت مؤسسات در برگزاری بخش محتوایی نمایشگاه مجازی قرآن گفـت: در حوزه‌های تلاوت، ترجمه، تفسیر، کودک و نوجوان فعالیت‌هایی طراحی شده که در این راستا از ظرفیت مؤسسات مردمی استفاده می‌کنیم. البته در حوزه‌ای مانند کودک و نوجوان فعالیت چندانی در مؤسسات خصوصاً در فضای مجازی وجود ندارد، همچنین در بخش آموزش مجازی از ظرفیت‌های مختلف مردمی و دولتی استفاده می‌کنیم.

وی از استفاده از طرفیت مجموعه‌های فعال در فضای مجازی خبر داد و گفت: البته این مجموعه‌ها فعالیت اصلی‌شان در حوزه قرآن و عترت نیست اما به دلیل گستردگی فعالیت و مخاطب‌شان از انها دعوت کردیم تا در ایام نمایشگاه و با اهداف نمایشگاه به ارائه خدمات بپردازند. مثلاً قرار است که یکی از این بخش‌ها ۱۱۴ فیلم‌ قرآنی را به صورت رایگان در معرض دید علاقه‌مندان نمایشگاه قرآن قرار دهد. در مجموع نخ تسبیح ما فضای مجازی است و از مجموعه‌هایی استفاده می‌کنیم که در حوزه فعالیتشان در فضای مجازی هم حرفی برای گفتن دارند.

برپایی بخش مشاوره و پاسخگویی و نگار‌خانه هنری

سلیمانی درباره بخش‌های مشاوره و پاسخگویی نمایشگاه قرآن گفت: بخش‌های پاسخگویی و مشاوره هرسال از بخش های پرطرفدار نمایشگاه قرآن است و امسال هم در فضای مجازی این بخش‌ در حوزه‌های قرآن، تربیت فرزند، ازدواج، خانواده، شبهات و... برگزار می‌شود و در این راستا هم از مراکز مرتبط مثل مرکز پاسخگویی حوزه علمیه استفاده می‌کنیم.

وی از ارائه آثار هنری در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: در نمایشگاه امسال نگارخانه آثار هنری هم داریم که در آن هنرمندان داخلی و خارجی محصولات و خدماتشان را ارائه می‌کنند.

برگزاری مسابقه روزانه قرآنی و اهدای جوایز

مسئول بخش محتوایی نمایشگاه مجازی قرآن کریم از برگزاری مسابقه روزانه خبر داد و گفت: امسال مسابقه روزانه هم داریم که یک فعالیت جنبی است که به صورت روزانه سؤالات مطرح و به قید قرعه‌ هدایایی به برگزیدگان ارائه می‌شود.

به گزارش فارس بیست‌وهشتمین نمایشگاه قرآن کریم امسال به شکلی متفاوت و در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود و تجربه این نمایشگاه می‌تواند آغازی باشد بر توجه بیشتر نهاد‌ها و مؤسسات قرآنی به فضای مجازی و ارائه محتوا در این حوزه مهم و پر مخاطب.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68660

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402