شنبه 1 اردیبهشت سال 1403 Sat, 20 Apr 2024 03:39:58 GMT
کد خبر : 56366       تاریخ : 1399/06/24 12:12
اختتامیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) برگزار شد

اختتامیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) برگزار شد

مراسم اختتامیه دهمین کنگره امام سجاد(ع)، امروز ۲۴ شهریورماه، با تأکید بر عمومی کردن و فرهنگ‌سازی مفاهیم صحیفه سجادیه به ویژه در حوزه تربیتی و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، مراسم اختتامیه دهمین کنگره امام سجاد(ع)، امروز دوشنبه ۲۴ شهریورماه، با حضور و سخنرانی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قرائت پیام مراجع تقلید و سخنرانی جمعی از اندیشمندان داخلی و خارجی در وزارت ارشاد در حال برگزاری است.
 
این مراسم با قرائت سلام خاصه امام سجاد(ع) آغاز شد و در ادامه کمالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان به میهمانان خیرمقدم و از همکاری وزارت ارشاد و مسئولان استان هرمزگان تقدیر کرد.
 
وی ادامه داد: امام سجاد(ع)، ناظر و شاهد فجایع کربلا و اشاعه دهنده فرهنگ بودند، اما نوع روایت‌گری خاص این امام همام کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ایشان معنوی‌ترین لحظات سیاسی و اجتماعی را به کمک دعا به تصویر کشیده‌اند.
 
مدیرکل ارشاد استان هرمزگان، با اشاره به اینکه در صحیفه سجادیه هم دعا برای توبه است و هم دعا برای مرزداران، گفت: این گستردگی نشان می‌دهد امام در صحیفه به تکالیف یک فرد مسلمان به طور کلی توجه دارند. خوشحال هستیم که طی ۱۰ سال اخیر استان هرمزگان میزبان این همایش بوده و شعاع معنوی این همایش در کشورهای متعددی گسترده شده است.
 
علامه‌زاده، دبیر همایش امام سجاد(ع) نیز با تأکید بر اینکه اولویت ما در توجه به منابع اسلامی، اول قرآن، دوم نهج‌البلاغه و سوم صحیفه سجادیه است، گفت: در گذشته تعداد انگشت‌شماری حافظ صحیفه داشتیم و توجه به صحیفه کم بود اما اکنون فقط در منطقه بشاگرد ۵۰ حافظ صحیفه سجادیه تربیت شده است.
 
 

 
وی در ادامه گزارشی از عملکرد کنگره ارائه داد و گفت: دریافت و انتشار ۱۵ پیام متنی و تصویری از مراجع تقلید، دریافت هزار و ۲۰۰ مقاله علمی داخلی و خارجی، چاپ ۲۰ کتاب، تربیت ۸۰ مبلغ در مرکز تخصصی صحیفه سجادیه، آموزش سه هزار جوان هرمزگانی با مبانی صحیفه، حضور ۵۰ شخصیت مسلمان و غیرمسلمان از کشورهای مختلف در همایش، اجرای نذر امام سجاد(ع) با هدف ترویج سیره ایشان در کمک به نیازمندان، برگزاری ۷۰۰ نشست و همایش از جمله برگزاری ۱۰۰ نشست در بیش از ۳۰ کشور جهان در بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع)، برگزاری پنج همایش در تهران و قم و تجلیل از خادمان آن حضرت، تأسیس مرکز نیکوکاری به نام امام سجاد، برگزاری ۷۰ نشست ترویجی صحیفه سجادیه، برگزاری ۴۰ نشست در محضر متفکران، برگزاری وبینار بین‌المللی به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و اردو، برگزاری ۳۰ نشست علمی در هند، لبنان، سوریه، آفریقای جنوبی، ترکیه، مصر و .... و آزادی ۱۰ زندانی غیرعمد بخشی از اقدامات ۱۰ ساله کنگره امام سجاد(ع) است.
 
همتی، استاندار هرمزگان، نیز طی سخنانی ابراز امیدواری کرد عملکر کنگره موجب ترویج فرهنگ توجه به صحیفه سجادیه و آموزه‌های امام سجاد(ع) در بین عموم مردم شود و گفت: امیدوارم روزی برسد که همه مردم بر مبنای مفاهیم سیره امام سجاد(ع) تربیت دینی را دنبال کنند. 
 
به گزارش ایکنا؛ پس از مداحی و قرائت پیام آیت الله العظمی سبحانی، حجت‌الاسلام ارزانی دبیر کانون‌های فرهنگی ـ‌ هنری مساجد کشور طی سخنانی، بیان کرد: اگر ۱۰ سال پیش کنگره به عنوان یک رویداد آغاز به کار کرد، اکنون به یک فرهنگ در حوزه‌های مختلف تبدیل شده است.
 

نگاه فرازمانی و فرامکانی امام سجاد(ع)
 

وی با اشاره به اینکه عقلانیت، معنویت و مقاومت به عنوان شعار جشنواره امسال انتخاب شده بود، گفت: نگاه امام سجاد(ع) فرازمانی و فرامکانی است.
 
حجت‌الاسلام ارزانی با تأکید بر اینکه در صحیفه نمی‌توان عقلانیت و معنویت را از هم جدا کرد، گفت: رساله حقوق امام سجاد(ع) نیز که نماد عقلانیت است را نمی‌توان از معنویت جدا کرد.
 
 
برپایی مراسم اختتامیه دهمین کنگره امام سجاد(ع)
 
 
حجت‌الاسلام ارزانی در پایان سخنان خود از لزوم ورود کنگره به حوزه‌های جدید به ویژه آموزش مفاهیم به کودکان و نوجوانان سخن گفت.
 
در ادامه حجت‌الاسلام عبادی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره طی سخنانی با تأکید بر اینکه باید عقلانیت در کنار معنویت قرار داده شود، گفت: اگر چنین نکنیم نمی‌توانیم تصویر روشنی از معنویت داشته باشیم. به خصوص اینکه در دنیای اسلام و مسیحیت بحث معنویت با کج‌اندیشی مواجه هستیم و جدا کردن معنویت و مسائل دینی از مسائل اجتماعی از جمله مشکلاتی است که اکنون با آن مواجه هستیم و موجب شده نتوان نگاه روشنی از معنویت ارائه داد.
 
وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) از منظر عقلانی به مقاومت نگاه کرده‌اند، گفت: در بحث مقاومت، اسلام‌خواهی محور است و باید ارزش‌های دینی محور مقاومت باشد. از دیگر اصول مقاومت محور قرار دادن نفی سبیل و نفی سلطه و توجه به نظریه امت‌سازی با محور قرار دادن امام است.
 
حجت‌الاسلام عبادی در پایان گفت: باید تعریف روشنی از مقاومت بر‌اساس مبانی دینی برای جهانیان ارائه کنیم تا از اندیشه‌های انحرافی جدا شود.
 

معنویت مسئولیت‌پذیر

 
حجت‌الاسلام رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز با تأکید بر اینکه اسلام به معنویت مسئولیت‌پذیر معتقد است، به تبیین ارتباط اسلام رحمانی و مقاومت پرداخت و گفت: اگر صحیفه نبود، نحوه مکالمه با خداوند را نمی‌دانستیم.
 
حجت‌الاسلام رمضانی با طرح این پرسش که آیا اسلام رحمانی با مقاومت در تضاد است؟ پاسخ داد: مدیریت پیامبر اسلام(ص) با رحمت آمیخته بود اما در قرآن مطرح شده که عده‌ای مخالف کرامت انسانی هستند و خوی استکبار دارند به همین دلیل وظیفه پیامبر رحمانی «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» و مقاومت در برابر کسانی است که مخالف کرامت انسانی هستند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به آیه‌های مربوط به جهاد و جنگ تبوک، گفت: اینکه بگوییم امروز دنیای صلح است و باید آیات مربوط به جهاد را کنار بگذاریم، تفکر خطرناکی است که متأسفانه بر اندیشه برخی از اندیشمندان اسلامی نیز نفوذ کرده است.

وی با اشاره به دعای ۲۷ صحیفه سجادیه، گفت: حضرت در هر فراز این دعا به جبهه مقاومت اشاره کرده و معتقد است افراد این جهه جزء متدینین هستند، چراکه هر چه جبهه مقاومت قوی‌تر باشد خوی استکبار کمتر خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام رمضانی به شبهاتی که برخی در خصوص زیارت عاشورا مطرح می‌کنند نیز اشاره کرد و گفت: برخی مسئله خون‌خواهی در زیارت عاشورا را ترویج خشونت می‌دانند اما این خون‌خواهی ترویج مقاومت در برابر ظلم است. سیره امام سجاد(ع) در حوزه مقاومت مغفول مانده است و امروز با توجه به اینکه در فصل جدید مقاومت قرار داریم باید نگاه ویژه‌ای به این سیره داشته باشیم.
 
سخنرانی حجت‌الاسلام محمدسعید نومانی، از کشور عراق و درخواست مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه کنگره به بنیاد تبدیل شود، تداوم بخش این مراسم بود.
 
حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران نیز در مراسم اختتامیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، با تأکید بر اینکه دوران درخشش صحیفه سجادیه متفاوت از گذشته آغاز شده است، گفت: امروز اگر بخواهیم نجات بشریت را در یک کلمه معرفی کنیم باید از صحیفه سجادیه نام ببریم.
 
 
برپایی مراسم اختتامیه دهمین کنگره امام سجاد(ع)

 

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری، با اشاره به مفاهیم دعای ۲۰ صحیفه سجادیه، گفت: این امام همام در دعای مکارم‌الاخلاق، فهرست بلندی از مکارم اخلاقی را موضوع درخواست انسان از خدا قرار می‌دهد. این درخواست‌ها در اصل مبتنی بر تربیت عمیق فطری است که مبادی آن از درون می‌جوشد و نیازهای واقعی و متعالی انسان را برجسته کرده و نیازهای سطحی را پشت سر می‌گذارد و در همین مسیر است که انسان متوجه می‌شود باید از خداوند چه چیز را طلب کند.  

وی در پایان تصریح کرد: کل نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش ما باید خود را به صحیفه سجادیه عرضه کند. امروز نگاه ما به تعلیم و تربیت باید مبتنی بر صحیفه سجادیه باشد. از آموزش و پرورشی که صحیفه نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که دچار تحول بنیادین شود. تربیت بخشنامه‌ای جواب‌گو نیست و مردود است و باید از طريق صحیفه جوانان را رهنمون شویم.

 

سخنرانی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشریح بخش‌های مغفول دعاهای صحیفه سجادیه نیز پایان‌بخش این مراسم بود. صالحی با تأکید بر اینکه «انسان چه می‌خواهد» مسئله مهمی است و صحیفه به انسان کمک می‌کند بداند چه بخواهد، برای مثال به دعای ۲۹ صحیفه اشاره کرد و گفت: در این دعا وقتی انسان به نهایت تنگ‌دستی می‌رسد، امام مطرح می‌کند که خداوندا در چنین شرایطی کمک کن اعتماد من به رازقیت تو کم نشود. این جمله یعنی امام یک خواسته متعالی مغفول را مطرح و هشدار می‌دهد که مراقب باشید در اوج تنگدستی اعتماد خود را به رازقیت خدا از دست ندهید.

وی به مفاهیم مطرح در دعای ۳۵ صحیفه سجادیه نیز اشاره کرد و گفت: معمولاً برای داشته‌‌هایمان شکرگذاری می‌کنیم اما امام سجاد(ع) می‌فرمایند که خدایا شکر من را به خاطر آنچه به دلیل حکمتت به من عطا نکردی افزون‌تر از شکر من برای داده‌هایت قرار بده. نمونه دعاها و جنبه‌های مغفول خواسته‌‌ها در صحیفه سجادیه زیاد است که «چه بخواهیم؟» را به ما آموزش می‌دهد، اما از آنها غفلت کرده‌ایم.

 

برپایی مراسم اختتامیه دهمین کنگره امام سجاد(ع)

وزیر ارشاد، با تأکید بر اینکه خواهش کردن در محضر حق نیز اهمیت زیادی دارد، به دعای ۳۹ صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: در این دعا به طلب عفو و رحمت اشاره شده اما مسیر دعا از اینجا آغاز می‌شود که امام می‌فرماید خدایا اگر کسی به من ظلم کرد و حقی از من را گرفت، تو آنها را عفو کن، خدایا من آنها را عفو می‌کنم، تو نیز مرا عفو کن.  براساس این دعا اگر کسی می‌خواهد بر سفره وسیع الهی بنشیند، باید ابتدا خود عفو کند و اگر اهل بخشش نیست نباید انتظار بالایی از خدا داشته باشد.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=56366

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402