جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 06:02:32 GMT
کد خبر : 44670       تاریخ : 1397/09/27 11:48:02
دینداری هزینه سنگینی ندارد که برخی از آن فاصله می‌گیرند
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

دینداری هزینه سنگینی ندارد که برخی از آن فاصله می‌گیرند

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه به فرمایش الهی دینداری هزینه سنگینی ندارد که برخی از آن فاصله می‌گیرند، گفت: کسانی که در دنیا اختلاس کرده‌اند مالشان در دنیا مانده ولی در قیامت همین مواد اختلاسی را داغ کرده و بر پیشانی، پشت و پهلوی آنان می‌زنند.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی ، ۲۶ آذرماه، در ادامه مباحث تفسیری خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه براهین متعددی در قرآن مبنی بر وجود قیامت و عالمی بعد از مرگ است، گفت: مرگ حفره عدمی نیست که انسان‌ها وارد این گودال عدم شده و نابود شوند، بلکه وارد برزخ و قیامت شده و مواقف قیامت را پشت سر می‌گذارند.

بازگشت اموال به اختلاسگران

وی افزود: امام علی(ع) فرمود که انسان مسافر است و هجرت می‌کند. البته هجرت دو چهره دارد؛ کسانی که از دنیا به برزخ می‌روند و چون با ما نیستند تصور می‌کنیم از بین رفته‌اند، در حالی که اینها وفات کرده‌اند و این طور نیست که در مسیر از بین بروند ولی اموال آنان در دنیا مانده و از بین می‌رود.

این مفسر قرآن تأکید کرد: کسانی که سکه جمع کرده و اختلاس کرده‌اند مالشان در دنیا مانده ولی در قیامت همین مواد اختلاسی را داغ کرده و بر پیشانی، پشت و پهلوی آنان می‌زنند.

نفی مساوات عدمی

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قرآن مساوات عدمی را نفی کرده است، اظهار کرد: قرآن کریم فرمود کسانی که می‌گویند بعد از مرگ مانند مؤمنان هستیم چه استدلالی دارند؟ باید دلیل عقلی یا نقلی داشته باشند و اگر تعهد خصوصی با خدا و انبیا دارند باید بیاورند؛ در حالی که این‌ها نه دلیل عقلی و نقلی دارند و خداوند هم پیمانی به آنان نداده است.

این مفسر قرآن تصریح کرد: میان خواسته انسان و موقعیت او در بهشت رابطه وجود دارد و چون انسان نمی‌داند در بهشت چه خبر است، خداوند فرمود است که علاوه بر چیزهایی که می‌دانید و می‌خواهید، اضافه‌تر به مؤمنان اعطا می‌شود. البته نعمت‌هایی در جنات نعیم هم هست که انسان نمی‌تواند آن را بررسی کند.

دینداری هزینه سنگینی ندارد

این مرجع تقلید با بیان اینکه به فرمایش الهی دینداری هزینه سنگینی ندارد که برخی از آن فاصله می‌گیرند، ادامه داد: خداوند می‌فرماید که اگر محبت اهل بیت(ع) را نیز از مردم خواستیم به نفع خود آنان است؛ زیرا وقتی کسی رهبران الهی را که عدل محض‌اند دوست داشته باشد خودش راحت زندگی می‌کند.

وی با بیان اینکه مراد از محبت تنها دوستی نیست، زیرا دوستی اهل‌بیت(ع) نه مطلوب قرآن است و نه هدف، تصریح کرد: کلیمی‌ها نیز در تاسوعا و عاشورا در مراسم شرکت می‌کنند. بنابراین صرف دوستی کافی نیست، بلکه تابعیت اصل است.

رؤیاها؛ تابع ملکات بیداری

این مفسر قرآن با اشاره به روایت ««النَّوْمُ أَخُو الْمَوْتِ» توفی انسان در خواب، اظهار کرد: این روح بالای سر جسم در حالت خواب است و ابتدا وقتی صدایی آمد روح می‌شنود و جسم به تبع آن بیدار می‌شود. این روح جسم را در خواب چندین بار پهلو به پهلو می‌کند.

وی ادامه داد: انسان در خواب رؤیاهایی می‌بیند و حرف می‌زند و این رؤیاها و حرف زدن‌ها تابع ملکات بیداری اوست؛ لذا فرد بددهان در خواب هم فحش می‌هد، بنابراین اگر قرار است در رؤیا خوبی‌ها را ببینیم باید در بیداری این طور باشیم.

عزیز بی‌جهت در آخرت ذلیل باجهت می‌شود

این مرجع تقلید با بیان اینکه کسی که آبروی مردم را ببرد در قیامت هم بی‌آبرو محشور خواهد شد، افزود: کسانی که در دنیا عزیز بی‌جهت هستند در آخرت ذلیل باجهت می‌شوند؛ کسانی که وقتی امر به معروف و نهی از منکر می‌شنوند گوش نمی‌دهند و تمسخر می‌کنند، بدانند در قیامت حق ظاهر می‌شود و ذلیل باجهت خواهد بود.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=44670

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402