جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 16:45:04 GMT
کد خبر : 40501       تاریخ : 1397/07/25 12:34:39
مخاطبان و غرفه‌داران در راهپیمایی اربعین/ زندگی در عصر دیجیتال بودجه‌ها در بخش‌ سنتی
گزاره‌های منفی برگزاری یک رویداد بین‌المللی؛

مخاطبان و غرفه‌داران در راهپیمایی اربعین/ زندگی در عصر دیجیتال بودجه‌ها در بخش‌ سنتی

رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی با انتقاد از زمان برگزاری نمایشگاه رسانه‎های دیجیتال گفت: برگزاری نمایشگاه در این تاریخ مشکلات خاصی را برای ما به وجود می‌آورد چرا که در این تاریخ هم بازدیدکننده کم است و هم تمام موسساتی که در حوزه تولید نرم‌افزار‌های اسلامی فعالیت می‌کند و ما به عنوان نماینده آنان صحبت می‌کنیم، مشغول سفر اربعین و رحلت رسول اکرم(ص) هستند.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ سعید مشهدی، رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی با اشاره به دغدغه‌های فعالان و تولیدکنندکان محصولات نرم‎افزاری حوزه دین و قرآن، همزمان با نزدیک شدن به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، گفت: مهمترین مسئله‌ای که امروز با آن مواجه هستیم بحث تاریخ برگزاری نمایشگاه رسانه‎های دیجیتال است. متاسفانه بدترین زمان ممکن برای برگزاری نمایشگاهی با کیفیت بالا و در سطح بین‌المللی انتخاب شده است.
 
وی با بیان این مسئله که ما هم دقیقاً نمی‌دانیم دلیل انتخاب زمان نمایشگاه بین اربعین حسینی و رحلت رسول گرامی اسلام (ص)، چه بوده، افزود: این درحالی است که در تاکیدات اسلام نیز سفارش شده که در ماه صفر کار‌های بزرگ و خرید و فروش آنچنانی نداشته باشید. به همین دلیل نقد‌هایی را به مسئولان برگزاری نمایشگاه برای زمان انتخاب شده داشتیم که آن‌ها پاسخ دادند، چاره‌ای نداشته‌اند و باید مصلای امام خمینی را بعد از صفر تحویل ستاد اقامه نماز جمعه بدهند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه رسانه دیجیتال در این تاریخ مشکلات خاصی را برای ما به وجود می‌آورد چرا که در این تاریخ قطعاً هم بازدیدکننده کم است و هم تمام موسساتی که در حوزه تولید نرم‌افزار‌های اسلامی فعالیت می‌کند و ما به عنوان نماینده آنان صحبت می‌کنیم، مشغول سفر اربعین و رحلت رسول اکرم(ص) هستند و در واقع هیچکدام از آن‌ها در این ایام حضور ندارند که بتوانند تمام وقت خود را برای نمایشگاه صرف کنند.

مشهدی ادامه داد: فضای نمایشگاه رسانه دیجیتال معمولا، فضای شادی باید باشد، اما شما فکر کنید که برگزاری این نمایشگاه در پایان ماه صفر و همزمان با رحلت رسول گرامی اسلام چه جوی را بر آن حاکم خواهد کرد؛ قطعا فضای مطلوبی برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نخواهد بود. 
 
گزاره‌های منفی برای برگزاری نمایشگاه
وی با تاکید بر این موضوع که به نوعی همه گزاره‌ها برای برگزاری نمایشگاه رسانه دیجیتال در این ماه منفی هستند؛ با این وجود باید دید که چه اصراری است که نمایشگاه در این تاریخ برگزار شود؛ این در حالی است که عده زیادی از تولیدکنندگان و حتی فراتر از آن مخاطبان و خریداران محصولات دیجیتال هم حضور ندارند و مشغول سفر اربعین و بازگشت از راهپیمایی هستند.

نماینده تولیدکنندگان محصولات مذهبی در نمایشگاه رسانه‎های دیجیتال اضافه کرد: چند روز گذشته با توجه به جلسه‌ای که با مسئولان و تولیدکنندگان این عرصه داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که تقریبا ۱۸ نفر از مسئولین غرفه‌های مختلف مذهبی نمایشگاه، در این ایام حضور ندارند. با توجه به این جلسه دوستان هم این پیام را دادند که ما به مسئولین منتقل کنیم تا برگزاری نمایشگاه را به زمان دیگری موکول کنند. اگر این تاریخ تغییر نکند هیچکدام از دوستانی که در حوزه محتوای دینی و اسلامی فعالیت می‌کنند آمادگی نداشته و حتی امکان حضور و برگزاری غرفه‌های خود را هم در این تاریخ ندارد.

وی ادامه داد: هر نمایشگاهی برای برگزاری نیاز به یک عقبه دارد این در حالی است که وقتی تمام تولیدکنندگان دیجیتال در حوزه محتوای مذهبی حضور ندارند و حتی نمی‌توانند در این تاریخ نیرویی برای اداره غرفه‌های خود بفرستند چه انتظاری باید داشت که این نمایشگاه بتواند با کیفیت و قدرت همیشگی برگزار شود. در کنار تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه رسانه دیجیتال پیشنهادی هم به دوستان برگزار کننده برای تغییر مکان برگزاری نمایشگاه داشتیم.

مشهدی با بیان اینکه این نمایشگاه همه ساله در تهران برگزار می‎شود و ما پیشنهاد دادیم که برای یکبار هم که شده این تجربه را به دست بیاورند و نمایشگاه را در شهر و یا استان دیگری برگزار کنند، اظهار کرد: خود ما در استان قم آمادگی کامل داریم تا این نمایشگاه را برگزار کنیم و فضای مناسبی را به آن اختصاص دهیم. قطعا می‎توانیم یک نمایشگاه آبرومند و در سطح بین‌المللی و با کیفیت خوب برگزار کنیم؛ کما اینکه در حال حاضر هم این کار را انجام می‌دهیم و همچنین محصولات فاخر مذهبی حوزه دیجیتال را با کیفیت خوب به بازار عرضه می‌کنیم.

رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی افزود: مسئله دیگر این است که اکثر شرکت‌های تولیدکننده محتوای مذهبی اسلامی و سایر محتوای دیگر در حوزه دیجیتال وضع اقتصادی مناسبی ندارد و به نوعی همه آن‌ها با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ در این میان یکی از نقاط ضعف وزارت ارشاد عدم حمایت از این تولیدکنندگان این عرصه است؛ در حال حاضر به جای اینکه رسانه‌های دیجیتال در کشور به عنوان زیرساخت تمام بستر‌های فرهنگی کشور شناخته شود، به عکس آن تبدیل شده است. به نوعی که رسانه‌های دیجیتال مظلوم و سایر بخش‌های دیگر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت شده‌اند.
 
زندگی در عصر دیجیتال، بودجه‌ها در بخش‌های سنتی
وی با ذکر مثالی به ایکنا گفت: بودجه‌ای که برای کتاب در نظر گرفته می‌شود با حجم بودجه‌ای که برای رسانه‌های دیجیتال گذاشته شده قابل مقایسه نیست و یا حجم حمایت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود در مقابل حجم حمایت‌هایی که در حوزه کتاب، تئاتر، سینما و امثال آن انجام می‌شود را نمی‌توان برابر دانست. این در حالی است که ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، و به جای اینکه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه دیجیتال اهمیت و آن را توسعه دهند تا مسیر جهانی موفقیت را به دست آوریم، به حوزه‌های سنتی چسبیده‌اند که آورده مناسبی هم برای ما ندارد.
 
جریان سنتی این حوزه توان فکری مناسبی در حوزه دیجیتال ندارند
مشهدی با تاکید بر اینکه اگر به فعالیت‌های دیجیتال بها بدهیم به نوعی همه حوزه‎های ما حتی حوزه‎های سنتی تقویت خواهند شد، بیان کرد: به عنوان مثال اگر حوزه دیجیتال در سینما ورود پیدا نکرده بود آیا این حجم از تولیدات فاخر سینمایی را می‌توانستیم داشته باشیم. ورود به عرصه دیجیتال باعث شد که سینمای ما رونق بگیرد. متاسفانه ما زیرساخت‌های محتوایی در عرصه رسانه‌های دیجیتال را تقویت نمی‌کنیم که این بستر به عنوان بستر بخش‌های فرهنگی بتواند عمل کند و اثرگذار باشد. این مسئله به عنوان یک نقد جدی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است که جریان سنتی این حوزه توان فکری مناسبی در حوزه دیجیتال ندارند و نتوانسته‌اند فکر مناسبی را برای رونق حوزه دیجیتال در کنار سایر عرصه‌ها داشته باشند.

وی تصریح کرد: همین مسئله باعث شده که امروز موسسات دیجیتال ما نتوانند آن طور که باید پرقدرت عمل و از تمام توان خود در این عرصه به درستی استفاده کنند. ما بار‌ها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه دادیم، جلسه داشتیم و درخواست کردیم که به حوزه دیجیتال نگاه ویژه‌تری داشته باشند چرا که این حوزه می‌تواند فضای کسب و کار کشور را هم ارتقا دهد و ارزآوری و گردش مالی بسیاری را برای کشور رقم بزند، اما متاسفانه این جریان امروز برعکس شده است.

نماینده تولیدکنندگان محصولات مذهبی در نمایشگاه رسانه‎های دیجیتال در ادامه افزود: گردش مالی حوزه رسانه‌های دیجیتال چندین هزار میلیارد تومان است، اما به واسطه عدم مدیریت فعالان و مسئولان این حوزه که حمایت درستی از این موضوع نمی‌کنند و پای کار نمی‌آیند محتوای با کیفیت دست مخاطب نمی‌رسد و نمی‌توان کار فاخر فرهنگی، اقتصادی و آن چیزی که نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن است را در این حوزه انجام دهیم.

مشهدی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان نرم‌افزار‌های دینی و قرآنی با توجه به افزایش قیمت سی دی و دی وی دی به ایکنا گفت: امروز اکثر بستر محتوایی بر پایه اپ‌های تلفن همراه، نظام برخط و آنلاین و همانند این‌ها ایجاد می‌شود. این در حالی‌ست که بیش از صد‌ها ترابایت محتوای دینی و قرآنی در قم داریم که می‌توان روی آن‌ها کار انجام داد، اما به دلیل اینکه بستر حمایتی و درآمدزایی لازم وجود ندارد این محتوا در حال خاک خوردن هستند. شاید شرایط اقتصادی کاغذ، سی دی و دی وی دی‌ها را گران کرده باشد، اما ما امروز می‌توانیم کاری بکنیم که دیگر نیاز به سی دی و دی وی دی نباشد.
 
وی بیان کرد: امروز کتاب‎های الکترونیکی تمام نیاز‌های این حوزه را می‌تواند جبران کند. اما متاسفانه زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درک این موضوع را این ندارد و به این حوزه کمک نمی‌کنند ما درگیر شرایط فعلی می‌شویم. فعالیت در حوزه رسانه‌های دیجیتال باعث پیشرفت اقتصادی کشور می‌شود و مصرف کاغذ و بسیاری از مسائل دیگر را پایین می‌آورد و همچنین هزینه‌های چاپ و نشر به شدت پایین می‌آید و خیلی از نویسندگان می‌تواند با یک دهم هزینه چاپ کتاب، یک کتاب الکترونیکی با کیفیت را در اختیار داشته باشند.
 
حوزه رسانه‌های دیجیتال را به عنوان یک بستر کار فرهنگی ببینند
رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی تصریح کرد: تقویت این عرصه می‌تواند در حوزه‌های دانشگاهی مهم و اثرگذار باشد. به عنوان مثال دانشجویانی که کتاب‌های گران‌قیمت درسی را تنها برای یک ترم می‌خوانند می‌توانند با مراجعه به کتاب‌های الکترونیکی با قیمت بسیار پایین‌تر از کتاب‌های کاغذی آن‌ها را تهیه کنند و حتی در اختیار سایر دوستان خودشان هم قرار دهند. خواهش ما این است که اگر دوستان در این حوزه کار و برنامه‌ریزی می‌کنند، حوزه رسانه‌های دیجیتال را به عنوان یک بستر کار فرهنگی ببینند و رسانه‎های دیجیتال را به عنوان یک محل هزینه کرد نبینند.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان ما فکر می‌کنند که حوزه رسانه‌های دیجیتال بستری برای هزینه کردن است در حالی که اینگونه نیست و اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری شود گردش مالی بسیار زیادی به وجود خواهد آمد که موجب رونق کسب و کار و شرایط اقتصادی جامعه خواهد شد. امروز روند رشد همه موسسات بزرگ دنیا در حوزه دیجیتال است برای همین ضرورت دارد که نوع نگاه استراتژیک مدیران فرهنگی کشور به این موضوع معطوف شود، که اگر تصمیم‌گیری می‌کنند حوزه دیجیتال را یک حوزه بستری و محوری ببینند؛ چراکه تمام حوزه فرهنگ می‌تواند مبتنی بر حوزه دیجیتال عرضه بشود. بیشتر این مسائل هم به خاطر این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ما تخصصشان تنها در حوزه کتاب است و در حوزه دیجیتال تخصصی ندارند و هنوز هم به شکل سنتی فکر می‌کنند و به همین خاطر شدت و حدتی که باید در این حوزه داشته باشند را ندارند.
بازدیدکنندگان و برگزارکنندگان در راهپیمایی اربعین/
 
 دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال ۹ تا ۱۵ آبان‌ماه برپا خواهد بود.

  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=40501

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402