تشریح آخرین برنامه‌های جامعة المصطفی در سال تحصیلی جدید
همزمان با آغاز سال تجصیلی 1402-1401، معاون آموزش المصطفی، به تشریح آخرین برنامه ها و اهداف آموزشی المصطفی پرداخت.
كدخبر: 77345
1401/06/25

به گزارش مبشرین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین جزایری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه «آموزش کارآمد و نقش‌آفرین» را شعار سال جدید آموزش جامعة المصطفی دانست و با بیان این که المصطفی رسالت خدمت‌رسانی در حوزه فهم صحیح معارف و احکام الهی را بر دوش دارد، اظهار داشت: جامعة المصطفی العالمیة همواره تلاش نموده تا به‌عنوان مجموعه علمی بین‌المللی در گسترش مبانی دینی اقدامات هدفمندی را طراحی نماید.

وی با تأکید بر این که آموزش به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های جامعةالمصطفی باید کارآمدی خود را در هماهنگی میان‌برنامه‌ها و اهداف برقرار و حفظ نماید، خاطرنشان ساخت: آموزش در جامعةالمصطفی باید نقش‌آفرین بوده، خروجی‌های آن بتوانند مطالب آموخته را مبتنی بر عقلانیت، عدالت، معنویت و تمدن‌سازی ارائه دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جزایری بر اهمیت توجه به محورهای عقلانیت، عدالت و معنویت در نتیجه‌بخشی تمدن‌سازی تأکید کرد و ابراز داشت: اجرای طرح تحول آموزشی در مقطع کارشناسی تمام حوزه‌های دانشی و واحدهای آموزشی المصطفی از ویژگی‌های این سال آموزشی است.

معاون آموزش جامعةالمصطفی طرح تحول را تغییر ریل آموزشی شگرف و تأثیرگذار توصیف کرد و ابراز داشت: بر اساس طرح تحول آموزشی رشته گرایش‌های جامعةالمصطفی از حدود ۱۴۰ رشته به ۴۰۰ رشته و گرایش در ۶ حوزه دانشی مستقل «فقه و اصول»، «قرآن و حدیث»، «علوم‌انسانی اسلامی»، «فلسفه و مطالعات ادیان»، «تاریخ سیره و تمدن اسلامی» و «زبان ادبیات و فرهنگ‌شناسی» ارتقاء خواهد یافت.

وی در ادامه گزارشی از گرایش‌ها و انشعابات حوزه‌های دانشی المصطفی در طرح تحول ارائه کرد و یادآور شد: سیطره نظام استکباری غرب مولود حضورشان در علوم‌انسانی و تغییر جهت علوم‌انسانی به سمت نگرش‌های سکولار، لیبرالیستی، فمینیستی و تفکیک از دین است؛ این رویکرد آسیب‌های فراوانی را پیشروی زیست بشری ایجاد نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جزایری بازخوانی، تدوین و طراحی علوم‌انسانی مبتنی بر مبانی دینی و بر محوریت خداوند متعال و توجه به جایگاه خلیفه الهی انسان، کرامت و ارزش‌های معنوی را از مهم‌ترین خدمات ماندگار جامعة المصطفی برشمرد.

معاون آموزش جامعةالمصطفی اذعان داشت: جامعةالمصطفی در حوزه دانشی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی ضمن اهتمام به تنوع زبانی، معارف اسلامی را مبتنی بر زبان و فرهنگ ملل آموزش می‌دهد.

وی در ادامه با بیان این که طرح تحول در ۶ حوزه دانشی از نیم‌سال نخست آغاز و در مقطع کارشناسی دانش‌پژوهان حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ واحد آموزشی را خواهند گذراند، اظهار داشت: در نظام طرح تحول در کنار دوره‌های آموزشی، واحدهای مهارتی اشتغال‌آفرین و متناسب با رسالت طلبگی برای دوره‌های کارشناسی، ارشد و دکتری تعریف شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جزایری با بیان این که در طرح تحول بیش از ۳ هزار کد درسی تبیین و تحلیل و سابقه تحصیلی طلاب معادل‌سازی شده است، خاطرنشان ساخت: در تعطیلات تابستانی تمام سرورهای مجموعه جامعة المصطفی در خدمت طرح تحول بود و همکاران آموزش تمام‌وقت، بر کار سنگین معادل‌سازی تمرکز داشتند.

وی بازنگری اساسی در واحدهای زبان فارسی و متون آموزشی دوره تمهیدیه و عملیاتی‌سازی نظام جدید زبان فارسی و تمهیدیه را از ویژگی‌های بارز سال جدید تحصیلی دانست و یادآور شد: در جامعةالمصطفی بحث دوره‌های مهارتی آزاد تحت پوشش مرکز بیان با جهش خوبی مواجه شده است و دوره‌های متعدد و فراوانی با همکاری صفوف و نظارت مرکز بیان در حال اجراست.

معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیة با اشاره به این که طرح تحول آموزشی در نیم‌سال دوم برای دوره‌های ارشد و دکتری عملیاتی خواهد شد، بازنگری اساسی در نظام آموزشی مقاطع متأثر از طرح تحول و نظام سطوح را از تأکیدات سال تحصیلی جدید عنوان کرد.

وی با بیان این که طرح تحول مستمراً در حال تکمیل و ارتقاء خواهد بود، اظهار داشت: طرح تحول آموزشی نقطه عطفی در فعالیت‌های جامعةالمصطفی است و همواره از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی اساتید، طلاب و کارشناسان استقبال می‌کنیم. بدون تردید انقلاب آموزشی در المصطفی شکل خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جزایری در بخش پایانی سخنان خود از تلاش هزاران نفرساعت کار مدیران، کارشناسان و کارگروه‌های متعدد طراح و برنامه‌ریز طرح تحول قدردانی نمود و خاطرنشان ساخت: از تمام صفوف آموزشی جامعةالمصطفی که حداکثر همراهی را در اجرای طرح و تغییر خط آموزشی المصطفی از نظام قدیم به‌ نظام طرح تحول مشارکت نمودند قدردانی می‌کنیم.

 

منبع: