محمود لطفی‌نیا بیان کرد:
سیر صعودی مسابقات سراسری قرآن با وجود کمبودها/ ۲ عامل اصلی تغییرات
داور مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین نقطه قوت مسابقات قرآن، تلاش مسئولان برای برطرف کردن نقص‌ها در هر دوره نسبت به دوره قبل است، گفت: مسابقات سراسری قرآن با تمام کمبودهایی که دارد سیر صعودی داشته است.
كدخبر: 40216
1397/07/19

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ محمود لطفی‌نیا، داور چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن، در مورد این دوره از مسابقات و سطح رقابت‌ها در آن، گفت: خوشبختانه مسابقات در سطح مطلوبی برگزار شد و توانست رضایت کارشناسان این حوزه را جلب کند. البته رسیدن به حد مطلوب و ایده‌آل مسابقات تمهیدات بیشتری را می‌طلبد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در مورد شیوه جدید برگزاری مسابقات نیز بیان کرد: به طور قطع نمی‌توان گفت سبک و شیوه فعلی ایده‌آل‌ترین و مطلوب‌ترین سبک و شیوه است، چراکه باید چندین دوره آن را تجربه کرد و بعد از آزمون آن در مورد مطلوب بودن و ایده‌آل بودن نظر داد.
وی در ادامه به سیر تغییرات در مسابقات سراسری قرآن از ابتدا تاکنون پرداخت و افزود: مسابقات سراسری قرآن در کشور تا یک زمانی به یک شیوه، مدل و روش خاص برگزار شد و پس از اینکه تشخیص داده شد ممکن است این روش پاسخگوی خواسته‌ها نباشد، تغییرات دیگری ایجاد شد. به اعتقاد من اینکه تغییرات در سال‌های اخیر نسبت به گذشته در فواصل زمانی کمتر و به اصطلاح زود به زود اتفاق می‌افتد، حاکی از هوشمندی برگزارکنندگان مسابقات قرآن است، چراکه نشان می‌دهد برگزارکنندگان در یک دوره ضعف‌ها را دیده و در دوره بعد آن را برطرف کرده‌اند.
لطفی‌نیا با اشاره به اینکه دو عامل توقع زیاد متسابقان و رسیدن به نقطه رضایتمندی شرکت‌کنندگان دلیل تغییرات مسابقات سراسری قرآن است، بیان کرد: در کنار این توقع زیادی که متسابقان در هر دوره نسبت به دوره قبل دارند، مسئولین نیز به دنبال این هستند تا رضایت هرچه بیشتر متسابقان را فراهم کنند و به همین سبب در هر دوره تغییراتی اعمال می‌شود.
این داور مسابقات سراسری قرآن کریم در تکمیل صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه تأثیر مسابقات سراسری قرآن در دل مردم از طریق امواج رادیو و تلویزیون در این دوره میسر شده است، اظهار کرد: در شیوه جدید برگزاری مسابقات، رسانه رسالت آموزشی خود را به خوبی ایفا می‌کند. ضمن اینکه تلاش شده است تا زنده بودن مسابقات و حالت چهره به چهره بودن قاری و مستمع تا حد امکان حفظ شود. اگر در بخش‌هایی مشاهده می‌شود که حالت زنده  و جهره به چهره بودن به دلیل حضور اندک مردم کمرنگ شده است، به خاطر ناهماهنگی مسئولان منطقه‌ای است.
وی بیان کرد: اگر هماهنگی بین مسئولان اجرایی و مسئولان استانی، که میزبان برگزاری مسابقات هستند، وجود داشته باشد و زمان نیز به خوبی مدیریت شود تا مردم با فراغ بال در سالن حضور یابند، زنده بودن مسابقات بسیار بیشتر به چشم خواهد آمد، چراکه حضور مردم در سالن مسابقات کمک فراوانی به زنده بودن آن می‌کند.
لطفی‌نیا در مورد عدم استقبال مردم از مسابقات و تدارک سالنی نه چندان درخور شأن برای مسابقات امسال بیان کرد: حقیقت امر این است که در استان‌ها مکان مناسبی برای برگزاری مسابقات وجود ندارد و علاوه بر نبود مکان مناسب، زمان حضور مردم و برنامه‌ریزی مسابقات نیز به خوبی مدیریت نشده است تا مردم در سالن حضور یابند. به اعتقاد من حضور مردم در سالن مسابقات نیاز به همگرایی تمامی دستگاه‌ها دارد و یک دستگاه نمی‌تواند به تنهایی مردم را جذب مسابقات کند.
این داور مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه استقبال در این دوره در سطح بالایی نبود، افزود: نباید دنبال مقصر بگردیم، بلکه باید به دنبال راهکار و چاره باشیم. اینکه استقبال مردم وجود داشته یا نداشته است مشکل نیست، بلکه مشکل این است که هر سال این موضوع را ببینیم و به دنبال راه حل آن نرویم. باید پیگیر باشیم که چه کارهایی می‌توان انجام داد تا مردم حضور پررنگ‌تری داشته باشند. مسابقات به خودی خود و ذاتاً باشکوه است، اما اگر بخواهیم حضور مردم پررنگ‌تر شود، باید همگرایی را در دستگاه‌ها ایجاد کنیم.
لطفی‌نیا با اشاره به اینکه اگر در رویدادی تنها به دنبال نقاط ضعف بگردیم چندان مطلوب نخواهد بود، به بیان مهم‌ترین نقطه قوت مسابقات پرداخت و گفت: نقصان‌ها را در آینده می‌توان جبران کرد کما اینکه در سال‌های اخیر تلاش شده است تا نقص‌ها برطرف شود. برطرف شدن نقص‌ها در هر دوره نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد مسئولان به دنبال جلب رضایت مردم هستند و به اعتقاد من این بزرگ‌ترین نقطه قوت مسابقات است. اینکه تیمی قدرتمند به تناسب زمان و کمبودهایی که از لحاظ مالی و مشارکت نیروی انسانی و ... وجود دارد و مسابقات را به خوبی در چنین سطحی به پیش می‌برد بسیار ارزشمند است.
وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد سطح شرکت‌کنندگان و اینکه می‌توان انتظار ظهور ستاره‌ای در بین متسابقان را داشت، گفت: تمامی افرادی که در این مسابقات حضور دارند چهره‌های امیدبخش مملکت هستند و حضور آن‌ها در این سطح مبین همین امر است و در عین اینکه شرکت‌کنندکان در سطح بالایی هستند، باید آنان در زمینه آموزش نیز تقویت شوند. همچنین بحث آموزش در حوزه انتظاراتی که اساتید از متسابقان دارند باید تقویت شود. بسیاری از افراد در مقابل انتظاراتی که در آیین‌نامه از متسابق می‌رود، آموزشی ندیده‌اند و مطمئناً اگر آموزش لازم را ببینند، بسیار موفق‌ترو پرفروغ‌تر ظاهر خواهند شد.

منبع: