مساجد در شرایط امروز اقتصادی، نقشی جدی در امیدواری مردم دارند
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جایگاه مهم مسجد در انسان‌سازی و اندیشه‌سازی، گفت: در شرایط اقتصادی امروز مساجد در امیدواری مردم نقشی جدی‌ بر عهده دارند.
كدخبر: 30967
1397/05/30

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در شانزدهمین اجلاس سراسری مسجد که از ساعات آغازین امروز صبح در حسینیه الزهرا (ع) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است، با اشاره به جایگاه ائمه جماعات و روحانیون، گفت: تاثیرگذاری عالمان دینی و پیشوایان مسجد در تمام برهه‌ها امیدبخش بوده است، آنان همواره در صف اول پناه مردم در هر کوی و برزنی بوده‌اند.

 

وی اظهار کرد: مساجد به عنوان خانه‌های خدا مرکز آرام‌بخش، پاسخگو به شبهات جامعه و صیانت‌کننده از جامعه در بیان شبهات دینی، عقاید فکری و کجی‌هایی بوده‌اند که جامعه را تهدید می‌کنند و به دلیل همین جایگاه اثربخش و پل ارتباطی بین دنیا و آخرت، رابطه بین زمین و آسمان و باب‌الحکمه بودن است که اولین اقدام نبی مکرم اسلام (ص) ساخت مسجد بود.

 

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به دیگر کارکردهای مسجد اشاره کرد و گفت: این پایگاه مرکز امر به معروف، نهی از منکر، انسان‌سازی، جامعه‌سازی قرآنی و از بهترین اماکنی به شمار می آید که باید تقویت شوند.

 

رییسی با اشاره به سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی، گفت: امروز این سوال مطرح است که چرا مسجدالاقصی مورد هجوم قرار گرفت و چرا در بحرین ۷۲ مسجد تخریب شدند و اینکه چرا مسجد اعظم قم، مسجد گوهرشاد و ده‌ها مسجد در سراسر عالم توسط دشمنان مورد اهانت قرار گرفته‌اند که باید بگوییم این به دلیل جایگاه این مراکز در معرفت افزایی و مقاومت آفرینی است.

 

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با آتش کشیدن مسجدالاقصی تلاش کرد تا فلسطین را محو کند، گفت: امروز باید بیش از گذشته روز جهانی مسجد گرامی داشته شود، در نظام اسلامی ما هم شاهد نقش مهم مساجد در پیروزی انقلاب، بصیرت‌افزایی، مقابله در برابر حکومت ستمشاهی و استقرار انقلاب و حل مشکلات مردم، ایجاد امنیت، نقش‌آفرینی سیاسی و اقتصادی بوده‌ایم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اقدام اخیر در رابطه با مسئله فلسطین که با عنوان معامله قرن مطرح می‌شود، گفت: دشمنان دیدند مسئله فلسطین با قراردادهای «کمپ دیوید» «اسلو» و دیگر قراردادها حل نشد، امسال این مسئله معامله قرن را مطرح می‌کنند و تلاش می‌کنند تا با پول آل سعود در صحرای سینا شهرک‌سازی کنند و از طرفی اعلام می‌کنند که باید به پنج میلیون اتباع آواره فلسطین در شهرهای مختلف سوریه و اردن تابعیت داده شود اما کسانی که پایبند به معامله قرن می‌شوند باید بدانند که اول خود و دوم حامیان‌ آنان گرفتار این باتلاق خواهند شد.

 

رئیسی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در تلاش است تا ضریب نفوذ اقدامات ایران را به عنوان پرچمدار منطقه، کم کند و به قول خودشان ایران را مهار کنند، دشمن جنگ سخت و نرم را در کشور ما پیاده کرد و مطمئن هستیم که با تجارب گذشته هرگز جنگی به گفته مقام معظم رهبری برپا نخواهد شد، بنابراین جنگ ویرانی را دنبال می‌کنند و به دنبال کاهش ضریب نفوذ ایران در منطقه هستند.

 

وی به شرایط اقتصادی کشورمان اشاره کرد و گفت: راهکار برخورد با فشارها این است که در برابر تکانه‌ها و فشارهایی که دشمن بر ما وارد کرده است به دنبال استقلال اقتصادی و مقاوم‌سازی اقتصاد باشیم.

 

تولیت آستان قدس رضوی، افزود: چطور می‌شود جوانان ما در فناوری هسته‌ای و بومی‌سازی آن و دستیابی به غنی‌سازی ۲۰ درصدی در این عرصه، موفقیت‌هایی را به دست آورند و در شرایط اقتصادی نتوانند توانمندی خودشان را نشان دهند؟ ما شاهد اقدامات خلاقانه و ابتکارانه جوانان در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم.

 

رئیسی گفت: موضوع فتنه آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها مسئله کوچکی نیست این فتنه نه تنها برای تمام منطقه است و لازم است تا با حضور، اقتدار، پشتکار و اعتماد به نفس با آن مقابله شود بلکه باید دانست تلاش در جهت ناامید کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن نظام و مسئولان، برنامه و فتنه‌ای است که دشمنان دنبال می‌کنند و از طریق دستگاه‌های رسانه‌ای خودشان در جهت القای یأس گام بر می‌دارند، این موضوع یکپارچگی و انسجام و کار و تلاش مسئولان قوا را بیشتر می‌کند و مساجد به عنوان پایگاه اندیشه‌سازی و مقاوم‌سازی نقشی جدی  در افزایش روحیه امید در میان مردم دارند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در میدان عمل و کار هم نیاز است اقداماتی انجام شود که مردم را امیدوار کنند، در تمام عرصه‌ها علما همواره آرام‌بخش در مشکلات بوده‌اند، امروز هم باید مساجد و روحانیون به عنوان پایگاه انقلاب و عمل در این زمینه وارد عمل شوند.

تولیت آستان قدس رضوی، بیان کرد: در نگاه سکولار این موضوع مطرح می‌شود که روحانیون و حوزویان نباید در اجتماع باشند و به دنبال درس و مشق خود بروند اما این نگاه، غلط است زیرا حوزه و مسجد از اول انقلاب احساس مسئولیت داشته‌اند، مگر می‌شود به دغدغه‌های مردم، امر به معروف‌ها و نهی از منکرها بی‌تفاوت بود؟ مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات تاکید داشتند سیاسی بودن به معنای فعالیت گروهی و جناحی نیست بلکه باید موضوعات و مسایل روز را بشناسیم و متناسب با آن نقش‌آفرینی کنیم، امروز نگاه انقلابی و ارزشمند مساجد در مسایل روز جامعه قابل تقدیر است.

منبع: