فعالیت های سازمان دارالقرآن در سال ۹۷ تشریح شد/ کاهش ۱۲ درصدی بودجه ۹۶
رییس سازمان دارالقرآن الکریم ضمن تشریح برنامه های قرآنی سال ۹۶، از کاهش ۱۲ درصدی بودجه قرآنی سال گذشته خبرداد.
كدخبر: 26340
1397/04/02

به گزارش مبشرین، نشست خبری رئیس سازمان دارالقرآن الکریم امروز شنبه 2 تیرماه به منظور ارائه گزارش عملکرد این سازمان در سال 96 و تشریح فعالیت‌های سال جاری و همچنین برنامه های کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآ ن و عباس سلیمی عضو هیئت امنای این سازمان در ساختمان ساختمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

قره‌شیخلو در ابتدا به تشریح عملکرد سازمان دارالقرآن در سال 96 پرداخت و عنوان کرد: حمایت از برگزاری آموزشهای قرآنی عمومی و تخصصی، برگزاری کارگاه‌های یک روزه و سبک زندگی قرآنی، دوره‌های تخصصی تربیت مربی، دوره‌های تخصصی ویژه استعدادهای قرآنی، حمایت از ارزیابی سطح‌بندی و ارتقای سطح دانش قرآنی، روحانیون مستقرف شناسایی و حمایت و راه‌اندازی جلسات و حلقه‌های تفسیری و همچنین تربیت کادر متخصص آمزوش عمومی قرآن کریم از جمله اقدامات سال 96 در این سازمان می‌شمار می‌آید.

وی به اجرای طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن اشاره کرد و گفت: در دوره دوازدهم که سال گذشته به پایان رسید 7419 نفر در این طرح شرکت کردند که 128 نفر از آنها در حفظ 5 جزء، 181 نفر از آنها در حفظ 10 جزء، 90 نفر در حفظ 20 جزء، 423 نفر در حفظ کل، درجه 3 و 10 نفر در حفظ کل، درجه دو شرکت کردند.

رئیس سازمان دارالقران کریم هدایت ساماندهی و پشتبانی از فعالیت‌های قرآنی مردمی و تشکل‌های قرآنی را از جمله اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: حمایت از تهیه و تولید محصولات قرآنی در قالب کتاب، رسانه‌، بسته و... و اولویت سبک زندگی قرآنی و همچنین برگزاری جلسات هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی، قرآن و عترت، کارشناسی و رسیدگی به درخواستهای تاسیس و تغییرات موسسات قرآنی - مردمی، حمایت  از برنامه‌های آموزشی موسسات فرهنگی، حمایت از برنامه‌های آموزشی خانه‌های قرآنی شهری و روستایی، حمایت نقدی از موسسات و فعالان قرآنی کشور، برگزاری مراسم تکریم چهره‌های قرآنی، نشست مدیران کل تبلغات اسلامی استانها، نشست توجیهی روسای ادارات قرآنی، توانمند سازی کارشناسان و رابطان قرآنی استانها از جمله اقدامات صورت گرفته در سال 96 است.

قره‌شیخلو اعزام گروه‌های ارزیاب فعالیتهای قرآنی به استانها از برنامه‌های دیگر این سازمان برشمرد و گفت: 26 کارشناس ارزیاب به 13 استان جهت بررسی عملکرد استانها اعزام شدند همچنین حمایت از نظارت ستادی ادارات، امور قرآنی بر فعالیت‌های قرآنی شهرستانها، حمایت از فعالیتهای قرآنی مناطق ویژه و آسیب‌پذیر فرهنگی و قرآنی و ایجاد تعامل با اساتید جلسات تخصصی قرآئت، حفظ و مفاهیم قرآن کریم، از جمله اقدامات دیگر است.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم را از توفیقات انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: بررسی متون و صدور مجوز چاپ قرآن کریم، دوره آموزشی تخصصی کارشناسان تصحیح قرآن کریم، تولید فایل‌های الگوی قرآن کریم، اقداماتی بود که در معاونت بر نظارت و چاپ و نشر قرآن دارالقرآن کریم صورت گرفت.

وی در ادامه به فعالیتهای فوق‌برنامه این این سازمان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مشارکت با دستگاه‌ها، نهادها و مراکز در اجرای فعالیتهای قرآنی از جمله نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، نیروی هوایی ارتش، دانشگاه مذاهب اسلامی، سیمای قرآن، رادیو قرآن، سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، و سازمان اوقاف و امور خیریه از جمله نهادهایی هستند که به آنها مشارکت شده است.

  قره‌شیخلو تشکیل مجامع پژوهشی و شوراهای کارشناسی را از اقدامات دیگر این سازمان برشمرد و افزود: این مجامع به منظور تدوین اسناد راهبردی و گزارشهای تحلیلی و آماری تشکیل شده است که با دعوت از کارشناسان خبره قرآنی در موضوعات مختلف انجام شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تهیه و تولید نشریه بصائر، با تیراژ 7500 جلد در سراسر کشوراز اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: استفاده از ارتباطات مجازی به مناسبت‌های مختلف برای جامعته قرآنی، فضاسازی و تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی در مناسبت‌های ملی - مذهبی، به روز رسانی فنی و محتوای سایت‌ها و سامانه‌های سازمان، ساماندهی، تقویت و توسعه مرکز آموزش تخصصی قرآن کریم سازمان، اجرای طرح نورباران (چاپ قرآن کریم)، فعالیتهای اقتصادی کمیته قرآن ستاد دهه فجر، و همچنین حمایت از برنامه‌های قرآنی دهه فجر استانها از جمله اقدامات این سازمان در سال 96 است.

وی در پایان به محل اعتبارات سازمان دارالقرآن اشاره کرد و گفت: د رسال 96 ؛ 8 میلیارد تومان به اجرای فعالیتهای این سازمان تخصیص داده شد که از مجموع این اعتبار 7 میلیارد و 67 میلیون تومان پرداخت شد که نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش در پرداخت اعتبار وجود داشته است. از مجموع اعتبار تخصیص داده شده 5 میلیارد و 62 میلیون در استانها برای فعالیتهای قرآنی استانها اختصاص یافت و 2 میلیارد و 30 میلیون برای برنامه‌های ستادی در نظر گرفته شد./تسنیم

منبع: