الهام از قصص قرآنی در نگارگری‌های تایلند/ از مینیاتور و تذهیب تا شمسه‌ «الله»
هنرمند ایرانی مقیم تایلند گفت: در دوره آموزشی نگارگری که با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در بانکوک برگزار می‌شود، قصص قرآنی و موضوعات مذهبی به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود.
كدخبر: 15586
1396/10/23

به گزارش مبشرین؛ رایزنی فرهنگی ایران در تایلند در نظر دارد دوره آموزش نگارگری را از ۲۹ دی‌ماه در این مرکز برگزار کنند.

آرش گروئیان، هنرمند ایرانی مقیم تایلند و مدرس دانشگاه استاد و مربی این دوره خواهد بود و قرار است کلاس‌ها به صورت ۱۰ جلسه سه ساعته و یک روز در هفته برگزار شود.

ایکنا برای آشنایی بیشتر با نحوه برگزاری دوره نگارگری در تایلند و مباحث مورد تدریس در این دوره گفت‌و‌گویی با آرش گروئیان انجام داد. وی ابتدا گفت: این کلاس‌ها به همت و با حمایت محمدرضا زینلی، رایزن فرهنگی ایران در بانکوک برگزار می‌شود و ما در دو مبحث عملی و تئوری و به دو زبان فارسی و انگلیسی با هنرجویان کار می‌کنیم.

گروئیان افزود: تئوری شامل تاریخ نگارگری در ایران و مکاتب آن و به صورت جزوه‌ای ۳۰ صفحه‌ای است و کلاس‌ها به صورت ده جلسه سه ساعته، یک روز در هفته برگزار می‌شود.

مینیاتور و تذهیب
آرش گروئیان تصریح کرد: دوره آموزش نگارگری، شاخه‌های مینیاتور و تذهیب و همچنین بسته به انتخاب هنرجویان طراحی گل و مرغ، طراحی فرش و موضوعاتی از قصص قرآنی و موضوعاتی با استفاده از اشعار حافظ، سعدی، جامی و فردوسی و... را هم شامل می‌شود.

گروئیان ادامه داد: در مینیاتور ابتدا طراحی اولیه و سپس مثنی‌سازی* از یکی از آثار مکتب اصفهان (ترجیحا رضا عباسی) را آموزش می‌دهیم و طی مدت ده جلسه، هنرجو تمام تکنیک‌ها و ظرافت‌های این هنر را به طور عملی تجربه می‌کند.

الهام از قصص قرآنی در دوره نگارگری تایلند/ حضور هنرجویانی آشنا به فرهنگ ایرانی اسلامی+عکس

 

این هنرمند ایرانی همچنین گفت: در تذهیب هم در ابتدا طراحی کار می‌کنیم و نحوه کشیدن صحیح گلها، بندها و برگ‌ها و ترکیب‌بندی نقوش در این بخش آموزش داده می‌شود. هر هنرجویی که قصد یادگیری تذهیب دارد، جداگانه به صورت بداهه طرحی را انجام داده و سپس توسط خود هنرجو، طرح مرحله به مرحله طی جلسات مختلف تکمیل می‌شود.

وی افزود: در بخش تذهیب به موضوعات مذهبی و نمونه‌های قرآنی هم اشاره می‌کنیم که ترکیب‌بندی‌هایی را که با متون مذهبی در آمیخته است، شامل می‌شود.

الهام از قصص قرآنی در دوره نگارگری تایلند/ حضور هنرجویانی آشنا به فرهنگ ایرانی اسلامی+عکس

این هنرمند آزاد مقیم تایلند تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم نگارگری شامل بخش‌های گوناگونی است که در ادوار مختلف تاریخی همواره مورد توجه قرار گرفته است. شاخه‌ای در ادبیات و بخشی در تزئینات بناها و شاخه‌های دیگر دارد و ما در دوره آموزشی بانکوک، آن بخش از این هنر را که جهت کتاب‌آرایی و تزئینات متون مذهبی استفاده می‌شود، به صورت عملی کار می‌کنیم.

شمسه‌ «الله»
گروئیان در توضیح بیشتر این مطلب گفت: مثلا شمسه‌ای که با نام الله در مرکز کار ترکیب می‌شود و یا ترکیب بندی‌هایی که نام‌های ائمه(ع) را مزین می‌کنند، از مباحث آموزشی دوره است و اما با توجه به کم‌بودن جمعیت ایرانی در تایلند و محدود‌بودن استعدادها، خیلی نمی‌توان آنچه را که انتظار داریم، انجام دهیم. اگر خوشنویسی را هم در کنار کارمان داشتیم، می‌شد تلفیق بسیار خوبی با هدف آموزش و خلق آثار متعدد مذهبی و هنری مستقل انجام داد.

الهام از قصص قرآنی در دوره نگارگری تایلند/ حضور هنرجویانی آشنا به فرهنگ ایرانی اسلامی+عکس

وی بیان کرد: شرکت‌کننده‌ها از ایرانیان مقیم تایلند و همچنین در مواقعی هنرجوی تایلندی هستند و درک فرهنگ ایران و تمدن اسلامی از لازمه‌های حضور و شرکت در این کلاس‌ها است. یعنی اگر هنرجوی ایرانی و یا غیر ایرانی محضر شیعه و ایران و اسلام را درک نکرده باشد، گامی در این هنر نمی‌تواند بردارد.

الهام از قصص قرآنی در دوره نگارگری تایلند/ حضور هنرجویانی آشنا به فرهنگ ایرانی اسلامی+عکس

آرش گروئیان در پایان یادآور شد: باید اشاره کنم که این کلاس‌ها دوره‌های اولیه خود را طی می‌کند و رفته رفته با معرفی بیشتر و بهتر می‌توان به جذب علاقمندان بیشتر امیدوار بود.

*مثنی‌سازی به معنای کپی‌کردن از یک اثر است، با مثنی‌سازی یک اثر، هنرجو در جریان اجرای یک اثر و تمامی تکنیک‌ها و جزئیات دوران گذشته قرار می‌گیرد و این روش در آموزش بسیار مؤثر است/.

منبع: ایکنا

منبع: