پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 23:01:20 GMT
کد خبر : 74227       تاریخ : 1401/02/17 11:03:50
مسیرهای تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی؛ از استعدادیابی تا ورود حوزه‌های علمیه

مسیرهای تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی؛ از استعدادیابی تا ورود حوزه‌های علمیه

استعدادیابی، حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان قرآنی، طراحی و اجرای برنامه های متنوع و ورود تخصصی حوزه‌های علمیه به تربیت ائمه جماعات متخصص در حوزه قرآن، راهکارهایی است که کارشناسان برای تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی پیشنهاد می‌دهند.

به گزارش  مبشرین به نقل از شبستان، مقام معظم رهبری در دیداری که در نخستین روز از ماه مبارک رمضان با قاریان قرآن داشتند، تاکید کردند: «...اگر بخواهید آن ده میلیون [حافظ] را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند؛ نوجوان که وارد شد حفظ آسان میشود؛ راهش هم این است که در مساجد این کار اتّفاق بیفتد؛ هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود؛ مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند ...»؛ این تاکید از همان روزهای نخستین ماه بمراک به عنوان دغدغه فعالان مسجدی و قرآنی مطرح شده و کارشناسان نظرات متعددی را برای تحقق آن ارائه کرده اند.

در ادامه مروری داریم بر راهکارها و فعالیت هایی که در این مدت مطرح و انجام شده و می تواند مسیر تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی را هموار کند.

 

حفظ قرآن علاوه بر علاقه، استعداد هم می خواهد

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» درباره برنامه های ستاد فهما در این باره، بیان کرد: از اتفاقات مبارکی که در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری، ذیل رویداد فهما صورت پذیرفت این بود که از سال گذشته برای اولین بار بحث استعدادیابی قرآنی را وارد مسابقات مدهامتان کردیم. این مسابقات ویژه نوجوانان و جوانان برگزار می شود و استعدادیابی در این عرصه اهمیت دارد. طبیعتا کسی می تواند حافظ قرآن باشد که علاوه بر علاقه، دارای استعداد باشد.

 

رئیس ستاد فهما تصریح کرد: از میان کانون های مساجد دوهزار کانون به صورت تخصصی در حوزه فعالیت های قرآنی کار می کنند و این فعالیت ها بر اساس آمایش سرزمینی است.

 

وی تاکید کرد: یکی از بخش‌هایی که دغدغه داشتیم بحث مربیان قرآنی است. ما در کانون ها در سطح عالی مربی قرآنی داریم که تنه به مربیان بین المللی می زنند؛ در این عرصه در استان قم به صورت متمرکز تربیت مربیان قرآنی را ویژه خواهران و برادران در دستور کار قرار دادیم و نفرات برتر از استان های مختلف می آیند؛ علت انتخاب قم نیز از این جهت بود که قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران انتخاب شده است.

 

ضرورت حمایت از فعالیت های دانش بنیان قرآنی

 

 

حجت الاسلام «روح الله حریزاوی» با اشاره به مطالبه رهبری معظم انقلاب، اظهار کرد: بیان این موضوع توسط مقام معظم رهبری به نوعی بازگشت فعالیت های قرآنی به مساجد و تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی است و ناظر به آسیب شناسی در مسئله ای است که عنوان شد.

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: ضرورت دارد کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت های متنوع و جذاب قرآنی را حمایت کرده و گسترش دهند، اگر حمایت از فعالیت های دانش بنیان قرآنی توسط مساجد و متولیان مساجد جدی گرفته شود، می توان امیدوار بود که این مطالبه به‌حق رهبری محقق شود.

 

طراحی فعالیت های متنوع قرآنی در مساجد

 

 

محمدحسین سعیدیان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عمل به آیه «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند»، افزود: در زمان پیامبر اکرم(ص) مساجد پایگاه آموزش و قرائت قرآن کریم بودند و امروز نیز این موضوع باید از طریق امام جماعت مسجد مورد توجه باشد، چراکه ضرورت دارد کارکرد مساجد به سمت احیای فرهنگ قرآن کریم سوق یابد.

 

این قاری بین المللی قرآن کریم  با بیان اینکه ضرورت دارد افراد نام آور و نخبه در حوزه قرآنی مدیریت جلسات قرآنی مساجد را بر عهده بگیرند، تاکید کرد: لازم است که به فراخور مخاطبان مسجد برای اقشار مختلف نونهال، نوجوان،جوان و افراد میانسال فعالیت های قرآنی در مساجد و محلات طراحی و اجرا شود.

 

وی بر لزوم ارتباط مساجد با مدارس پیرامون برای اجرای برنامه های قرآنی تاکید و خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که با استعداد یابی کودکان، نوجوانان و جوانان برای آنها برنامه های قرآنی تدارک دیده شود و با برگزاری مسابقات و محافل قرآنی برای گروه های سنی مختلف، بتوانیم افراد بیشتری را با محوریت قرآن در مساجد جذب و جمع کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم حسین پور» نیز در این باره گفت: حوزه های علمیه و سایر مراکز و نهادها و مجتمع های آموزشی حوزوی نیز باید طلاب را در زمینه قرآنی بیش از وضعیت کنونی تربیت کنند. متاسفانه آموزش قرآن علیرغم تمام توصیه هایی که از سوی مراجع معظم تقلید صورت گرفته است هنوز به بخش اصلی آموزش حوزه های علمیه اضافه نشده است.

 

این استاد حوزه علمیه امام القائم(عج) تاکید کرد: اگر حوزه های علمیه ما قرآنی شوند آنگاه طلاب ما قرآنی می شوند و در این صورت طلابی که قرار است امام جماعت شوند با دانش افزوده قرآنی امامت مساجد را بر عهده می گیرند و به این شکل یک نهضت قرآنی در کشور ایجاد می شود.

 

منصور آقامحمدی نیز در این باره بیان کرد: مساجد باید زمینه حضور و مشارکت بیشتر استادان قرآنی را فراهم کنند زیرا گاهی شرایطی ایجاد می شود که برخی از استادان قرآنی مجبور می شوند در موسسات و نهادهای بیرون از مسجد فعالیت کنند و به این صورت، بخشی از محوریت قرآنی مساجد تضعیف می شود.

 

 

این مدرس و حافظ قرآن اضافه کرد: ائمه جماعات محور مساجد هستند بنابراین هر کاری که در حوزه قرآنی قرار است در مساجد برگزار شود باید ابتدا ائمه جماعات پیش قدم شوند. مثلا وقتی در ماه های محرم و صفر، تقریبا برنامه های قرآنی مساجد تطعیل می شود و رویکرد عزاداری حکفرما می شود، این امام جماعت است که می تواند برگزاری قرآن محور مجالس روضه را پیگیری کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساجد باید برنامه هایی را که در ماه مبارک رمضان در حوزه قرآن برگزار می کنند در طول سال با استفاده از وجود قاریان و استادان ممتاز قرآنی دنبال کنند و این موضوع نیازمند همراهی حداکثری ائمه جماعات با فعالان قرآنی این خانه های خدا است.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=74227

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402