شنبه 1 اردیبهشت سال 1403 Sat, 20 Apr 2024 01:50:38 GMT
کد خبر : 30839       تاریخ : 1397/05/28 20:03
آیا شرکت های هرمی به چرخه اقتصاد بازگشته اند؟ / تلاش برای جذب مشتری از بین جامعه مذهبی
در قالب بازاریابی شبکه ای؛

آیا شرکت های هرمی به چرخه اقتصاد بازگشته اند؟ / تلاش برای جذب مشتری از بین جامعه مذهبی

پس از سالها که شرکت های هرمی بخشی از جامعه را درگیر و آلوده فعالیت های نا مشروع خود کرده بودند، این بار شرکت هایی با همان روش ها و با تغییر چهره و تحت عناوین جدید در حال رسوخ به چرخه اقتصادی هستند.

به گزارش مبشرین، هنوز زخم پرونده مضاربه صوری بر پیکر جامعه بوشهر التیام نبخشیده که پای شرکت های دیگری تحت عنوان تجارت الکترونیک و بازاریابی شبکه ای در بین خانواده ها باز شده است.

این شرکت ها که ساز و کاری بسیار شبیه فعالیت های هرمی دارند و ظاهرا با مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال فعالیت هستند؛  همچنین بسیار در تلاشند که تجارت خود را در جهت تولید ملی نشان دهند.

نکته حائز اهمیت آنجاست که برای مشروعیت بخشیدن به کارهای خود، به استفتائاتی از مراجع تقلید استناد کرده و به شدت دنبال جذب مشتری از بین جامعه مذهبی هستند.

 

روش اصلی کار این نوع تجارت، فقط از طریق جذب مخاطب  بوسیله شستشوی مغزی و ترویج مصرف گرایی از بین تعداد معدودی کالای بی کیفیت خارجی است.

باید توجه کرد که این مجموعه به شدت تلاش دارد خرید کالاهای خود  را در جهت منافع ملی و حمایت از کار ایرانی معرفی کند؛ ولی با اندکی بررسی در می یابیم که خرید این چند قلم کالا که مشتریان مجبور به خرید ماهانه از آنها هستند، صرفا بسته بندی ایرانی دارند و هیچ کمکی به کار و کارگر ایرانی نمی کند.

در آمد های باد آورده از فروش اجناس بی کیفیت چنان بالا است که شرکت های ارائه دهنده بازاریابی شبکه ای، اقدام به اجاره مکان های متعددی در محله های مختلف برای برگزاری جلسات معرفی و جذب مشتری کرده اند.

از آسیب های جدی این نوع فعالیت آن است که فرد به ظاهر جذب شده، مجبور است برای رسیدن به سود آوری، از همان روشهای کذایی که خود جذب آن شده، دیگران را نیز به این فعالیت ترغیب کند.

 

 

تلاشهای این مخاطبان در جهت یارگیری از بین نزدیکان و خانواده خود گاهی باعث ایجاد کدورت بین خانواده ها می شود؛ و در مواردی به دلیل اینکه فعالیت به سود آوری نمی رسد جدایی خانواده ها را در پی داشته است.

در این نوع (به ظاهر) تجارت، مدیران بالا دست وظیقه القاء سود آوری بالا و رسیذن به رویاهای دست نیافته را به زیر دستان و زیر مجموعه خود دارند.

از جهت دیگر اکثر افراد جذب شده، چون توانایی جدب زیر مجموعه را ندارند، خود آخر حلقه قرار گرفته و متضرر می شوند. در واقع تنها مدیران ارشد از این طریق به سود می رسند.

در پایان این نکته متذکر می شویم شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی می باشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود. ان شاء الله در یادداشت های آینده برخی از ابعاد آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

امیدواریم با آگاه سازی مردم، از گسترش این نوع فعالیت ها که ضربه محکمی نه تنها بر کمر اقتصاد بلکه بر روابط اجتماعی نیز وارد می کند و باعث ایجاد بزه در جامعه می شود جلوگیری شود.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=30839

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402