شنبه 1 اردیبهشت سال 1403 Sat, 20 Apr 2024 12:02:43 GMT
کد خبر : 30309       تاریخ : 1397/05/17 12:11
استارت‌آپ موفق می‎تواند قرض‌الحسنه را ترویج دهد

استارت‌آپ موفق می‎تواند قرض‌الحسنه را ترویج دهد

یکی از مباحثی که در کارگاه «نحوه ارائه مؤثر به سرمایه‌گذار» مطرح شد این بود که اگر می‎خواهیم تمدن اسلامی بسازیم باید به عنوان مثال، فیلمی بسازیم که به مردم کمک کند یا اگر یک استارت‌آپ موفق راه‌اندازی کنیم، می‎توانیم فرهنگ قرض‌الحسنه را ترویج دهیم.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، کارگاه «نحوه ارائه مؤثر به سرمایه‌گذار»، صبح امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد ۹۷ با ارائه مهدی صداقت، مدیر خانه نوآوری، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی برگزار شد.

صداقت در ابتدا ضمن بررسی میزان فعالیت مدیران برخی از استارت‌آپ‌های حاضر در این کارگاه، به بیان نکاتی درباره لوازم جذب سرمایه پرداخت.

وی اظهار کرد: وقتی یک استارت‌آپ به سوی سرمایه‌گذار می‌رود باید ادبیات درست جذب سرمایه را بلد باشد. همچنین باید طرح کسب‌وکار، طرح اولیه، ارائه مسلط و تیم منسجم داشته باشد و شتاب‌دهنده‌ها هم این فرصت را فراهم می‌کنند که استارت‌آپ، سریع‎تر به این موارد دست پیدا کند.

صداقت تأکید کرد: وقتی نزد سرمایه‌گذار می‌روید باید به او بگوئید که چه میزان پول برای چه کاری می‌خواهید و در ازای آن، چند درصد از سهام خود را واگذار می‎کنید. در این راستا باید بازار خود را داشته باشید و داشتن ایده صرف، ارزش خاصی ندارد.

مدیر خانه نوآوری ادامه داد: اگر در اینترنت سرچ کنید، متوجه خواهید شد که بخشی از استارت‌آپ‌های مهم در آمریکا و سایر کشورهای دنیا در ایران کار شده، بخشی دیگر کار نشده‌اند و در واقع الگوگیری نشده‌اند و می‎توانیم از همان‌ها استفاده لازم را ببریم.

صداقت عنوان کرد: به همین دلیل است که بنده معتقدم صرفا داشتن ایده برای ما اهمیت ندارد بلکه تیم و طرح شما برای خانه نوآوری و سرمایه‌گذاران خطرپذیر دارای اهمیت است.
وی با اشاره به اهمیت سودآوری در سرمایه‌گذاری اظهار کرد: سرمایه‌گذار به فکر سودآوری از سرمایه شماست. کسی در در بازار، قرآن می‌فروشد، آدم پولداری است. براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیشترین میزان چاپ و نشر مربوط به قرآن است اما نگاه اشتباهی در محصولات فرهنگی وجود دارد و راه را اشتباه می‎رویم.

مدیر خانه نوآوری یادآور شد: اگر می‎خواهیم تمدن اسلامی بسازیم باید به عنوان مثال، فیلمی بسازیم که به مردم کمک کند یا اگر یک استارت‌آپ موفق راه‌اندازی کنیم، می‎توانیم فرهنگ قرض‌الحسنه را ترویج کنیم.

صداقت تصریح کرد: یک نگاه در راهپیمایی اربعین، این است که تعداد سربند یاحسین را بیشتر کنیم و یک نگاه دیگر این است که ببینیم مشکلات در این مسیر شامل چه مواردی هستند و در صدد رفع این مشکلات باشیم. به عنوان مثال، می‎توانیم مشکل اینترنت را برای راهپیمایان برطرف کرده و سودی را هم بابت ارائه این خدمات کسب کنیم.

وی تأکید کرد: برای رفع چنین مشکلی نیازمند راه‌اندازی یک استارت‌آپ هستیم؛ بنابراین نوع نگاه ما باید متفاوت باشد و به فکر رفع نیازهای مردم باشیم. اساسا استارت‌آپ وقتی تعریف می‎شود که بتوانیم نیاز عموم مردم را برطرف کنیم.
مدیر خانه نوآوری ادامه داد: یکی از آیتم‌های مهم در استارت‌آپ‌ها، سهولت تکرارپذیری است. اضافه شدن یک عضو به استارت‌آپ‎هایی همانند کافه بازار یا دیجی‎کالا به راحتی انجام می‌شود؛ بنابراین استارت‌آپی خوب است که میزان گسترش و سودی که به دست می‎آورد، از بقیه بیشتر باشد.

مهدی حبیب‌اللهی، مسئول استارت‌آپ، «مسجدسپار»، در ادامه این کارگاه به بیان نکاتی در مورد فعالیت خود پرداخت و اظهار کرد: ما این طرح را در نمایشگاه قرآن ارائه دادیم. حدودا ده روز هم هست که با دو نفر در حوزه کار فنی و برنامه‎نویسی و اپلیکیشن آشنا شده‎ایم و طرح را با آن‌ها در میان گذاشته و جذب معنویت کار ما شده‌اند.

استارت‌آپ موفق می‎تواند قرض‌الحسنه را ترویج دهد/ «مسجدسپار» جایگزین خوبی برای فعالیت بانک‌هاست
وی افزود: در حوزه قرض‌الحسنه و عقود سودآور، ورودی نشده است و بنده معتقدم این طرح ما می‎تواند جایگزین بانک‎ها شده و خدمات مناسبی به مردم ارائه دهد.

دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: ایده این طرح از دی‌ماه سال گذشته شروع شد. ما می‎خواهیم از «گرامین بانک بنگلادش» در بانکداری اجتماعی و گروهی و بانک‎های تعاونی در دنیا که مسئولیت اجتماعی را هم بر عهده گرفته‌اند استفاده کنیم تا صرفا گردش پول در کار نباشد بلکه فعالیت ما دارای کارکرد اجتماعی هم باشد.

حبیب‌اللهی در پایان سخنان خود گفت: موضوع رساله دکترای بنده هم در همین محوریت است و قرار است مدل‎های تأمین مالی جمعی و نسبت آن با بانکداری اسلامی بررسی شود.

فاطمه مینویی، عضو هسته فناور «سدره»، نیز به ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت خود پرداخت و اظهار کرد: حوزه فعالیت بنده و همکارم خانم زهرا فلسفی، تولید محصول و محتوای آموزشی برای کودکان در جهت ارائه سبک زندگی یک مسلمان است.

وی ادامه داد: ما از اربعین سال ۱۳۹۴ کار خود را شروع کردیم و هدایایی را برای راهپیمایان اربعین بردیم و ارائه دادیم و بعدا فعالیت آن وسیع‌تر شد. از دی‌ماه سال گذشته با مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی همکاری داریم و در حال گسترده کردن دامنه محصولات خود هستیم.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=30309

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402