پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 14:54:36 GMT
کد خبر : 16628       تاریخ : 1396/12/09 08:49
گفتگو با نائب رئیس انجمن قاریان عراق/تربیت قراء برجسته با آموزش الکترونیک، دور از انتظار است

گفتگو با نائب رئیس انجمن قاریان عراق/تربیت قراء برجسته با آموزش الکترونیک، دور از انتظار است

محمود شاکر کرخی تصریح کرد: بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای آموزش برخی قواعد تئوری تجوید مفید است اما با آموزش الکترونیک نمی‌توان انتظار تربیت قراء برجسته‌ای همچون نسل قدیم را داشت.

 به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، محمود شاکر کرخی، مدرس برجسته قرائات قرآنی، نائب رئیس انجمن قاریان عراق و رئیس انجمن قراء استان «دیاله»(شرق عراق)، با بیان این مطلب گفت: با وجود ابزارهای نوین، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گسترده‌ای که هم‌‌اکنون در دسترس بسیاری از مردم در مناطق مختلف جهان قرار دارد، اما من همچنان روش‌های سنتی آموزش حفظ و قرائت قرآن را بر این شیوه‌های نوین ترجیح می‌دهم.

محمود کرخی درباره این که آیا آموزش قرآن در فضای مجازی می‌تواند به تضعیف جلسات و محافل قرآنی سنتی آموزش حفظ و قرائت قرآن منجر شود؟، گفت: من به‌عنوان یک مدرس که در زمینه آموزش قرائات و مقامات قرآنی فعالیت می‌کنم، به سبک‌های سنتی و قدیمی آموزش قرآن یعنی حضور قرآن‌آموزان در مکتب‌خانه‌های آموزش قرآن و جلسات پایبند هستم.

آسیب‌های مجازی

نائب رئیس انجمن قاریان عراق با بیان این که آموزش الکترونیک و بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند در مسیر تعلیم قرآن و تربیت نسلی از قراء ممتاز راه‌گشا باشد، گفت: در این روش با توجه به این که شاگرد در مقابل استاد تلمّذ نکرده، نمی‌تواند از طریق شنیدن و استماع، آموزش را دریافت کند و یادگیری از شیخ قرائت که با سند متصلی به راویان قرآن پیشین انتساب دارد نیز دچار خلل شده و آسیب جدی به آموزش قرائت وارد می‌شود.

محمود کرخی گفت: آموزش قواعد و احکام تئوری تجوید قرآن از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تا حدودی مطلوب و مفید باشد، اما با آموزش الکترونیک نمی‌توان انتظار تربیت قراء برجسته‌ای همچون نسل قدیم را داشت.

رئیس انجمن قاریان و مجودان دیاله تصریح کرد: من بر این باور هستم که آموزش تجوید و مقامات قرآنی از طریق فضای مجازی نمی‌تواند قرآن‌آموز را از حضور در محضر استاد بی‌نیاز سازد، چرا که فاصله میان استاد و شاگرد سبب می‌شود که آن گونه که شایسته است، تعلیم و آموزش صورت نگیرد، اما برخی شرایط خاص وعدم امکان دسترسی به استاد و جلسات قرآنی در برخی کشورها ایجاب می‌کند که از فضای مجازی نیز برای آموزش قرآن بهره برد.

محمود شاکر کرخی گفت: در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی که به فراوانی کشورهای اسلامی جلسات و محافل قرآنی در آن‌ها وجود ندارد، برای آموزش حفظ و قرائت می‌توان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد، اما این که من فرضا من در شهر «بعقوبه»(مرکز استان دیاله واقع در شرق عراق) باشم و شاگرد من تنها ۲۰ کیلومتر فاصله داشته باشد، این فاصله مکانی اندک نباید سبب شود که قرآن‌آموز برای آموزش نزد استاد نیاید، زیر دانشمندان و علمای علم قرائت در گذشته بر این باور بودند که اگر به قرآن‌آموز اجازه قرائت از دور داده شود، وی سفر کردن و رنج یادگیری را درک نکرده و این آسیب جدی به حوزه آموزش وارد می‌کند، زیرا شاگرد پیش خود می‌گوید که من اجازه قرائت را از استادم دارم و نیازی به این سفر و یادگیری نیست.

ادیت شده؛ تربیت قراء برجسته با آموزش الکترونیک دور از انتظار است

مکتب خانه‌های قرآنی
این داور بین‌المللی مسابقات قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت و عملکرد مکتب‌‌های سنتی آموزش قرآن در عراق و میزان کارایی آن‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به این که در عصر حاضر شاهد رشد چشمگیر فضای مجازی و فن‌آوری‌های نوین هستیم، اما مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن همچنان در شهرهای مختلف عراق از جمله «موصل»، «رمادی»، «بغداد» و «کرکوک» فعال هستنند و مشغول آموزش قرآن به علاقه‌مندان هستند.

وی همچنین افزود: تاکنون قاریان و حفاظ زیادی در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین از این مکتب‌خانه‌های سنتی فارغ‌التحصیل شده‌اند و آن‌ها براساس بر سبک سنتی، قرآن را یاد گرفته‌اند، چرا که در این مکتب‌خانه‌‌ها قرآن‌آموزان به سبک قدیم، قرآن را حفظ می‌کنند، به نحوی که شاگرد آیات قرآن را تلاوت می‌کند و استاد اقدام به تصحیح تلاوت وی می‌کند.

سبک‌ عراقی

نائب رئیس انجمن قاریان عراق درباره تفاوت‌های دو سبک عراقی و مصری در قرائت قرآن گفت: سبک عراقی بر مبنای نغمه یکسان پیش می‌رود، یعنی به عنوان مثال از دستگاه «بیات – بیات» یا «رست – رست» بهره می‌گیرد و در این شیوه عراقی‌ها سبکی خاصی در وقف و ابتدا دارند. به‌طوری که عراقی‌ها با هر دستگاه قرآنی که بخواهند قرائت را آغاز می‌کنند، اما مصری‌ها برای آغاز قرائت قرآن تنها از نغمه و دستگاه «بیات» استفاده می‌کنند.

ادیت شده؛ تربیت قراء برجسته با آموزش الکترونیک دور از انتظار است
وی با اشاره به این که قرائت سبک عراقی، قرائتی تعبدی است و از آن به قرائت مساجد نیز تعبیر می‌شود، گفت: قرائت‌های جدید در مصر از سبک سنتی گذشته خارج شده و شیوه‌های مختلف دیگری را پیگیری می‌کند.

شیوه‌های جذب
این استاد برجسه قرائات و مقامات قرآنی عراق در خصوص این که بهترین راه جذب جوانان به قرائت قرآن کریم وتشویق آن‌ها به تدبر در آیات الهی چیست؟ تأکید کرد: برنامه‌های جذاب قرآنی، مسابقات و محافل قرآنی با حضور اساتید و مشاهیر قرائت، عامل مناسبی برای جذب جوانان و نوجوانان به سوی قرآن کریم است، اما تمرکز ما نباید تنها به یادگیری مقامات و دستگاه‌های موسیقی قرائت و حفظ آیات این کتاب الهی محدود شود، بلکه مهم‌تر از این مسائل، فهم آیات قرآن و تدبر در آن است که این مسئله بسیار مهم و حائز است.

وی در ادامه اهمیت حفظ قرآن را یادآور شد و گفت: در گذشته بسیاری از بزرگان و اساتید قرائت قرآن، تا زمانی که شاگردان آن‌ها قرآن را به‌طور کامل حفظ نمی‌کردند، اجازه‌نامه قرائت به آن‌ها نمی‌دادند و این خود موضوع مهمی است که جوانان را به حفظ قرآن تشویق می‌کرد.

تبیین صحیح آیات، راه مقابله با اندیشه افراطی

مبارزه با افراط‌گرایی

 نائب رئیس انجمن قاریان استان «دیاله» عراق در ادامه این گفت‌وگو به تبیین راه‌های مقابله با اندیشه‌های افراطی پرداخت و گفت: متأسفانه جامعه عراق درگیر حضور گروه‌های افراطی و تندرو است و آن‌ها با بهره‌گیری از درفضای مجازی تلاش می‌کنند تا جوانان را به سمت خود جذب کنند و در این میان تلاش می‌کنند با ارائه تفاسیری نادرست و مطابق با خوانش متحجرانه خود از آیات قرآن، جوانان را گمراه کرده و صبغه دینی به فعالیت منحرف خود بدهند.

 محمود کرخی اضافه کرد: راه مقابله با این تفکرات منحرف، در دسترس قراردادن تفسیر صحیح آیات قرآن به‌ویژه آیات مربوط به جهاد است، چرا که گروه‌های تروریستی همچون داعش و امثال آن، در سال‌های اخیرا تلاش کرده‌اند با استناد به برخی آیات قرآن کریم، خوانش خاص خود را از مفهوم جهاد ارائه دهند و از این طریق بسیاری از جوانان فریب‌خورده را به سمت خود جذب کنند.

 زندگینامه

محمود بن ‌شاکر بن ‌محمد کرخی در ۲۹ می سال ۱۹۶۵ میلادی در شهر «بعقوبه»، مرکز استان «دیاله» عراق متولد شد و با ورود به عرصه قرآن بیش از ۵۰ اجازه‌نامه قرائت را از محضر اساتید بزرگ کسب کرده است.

وی دوران ابتدایی و دبیرستان را در مدارس بعقوبه سپری کرد، سپس وارد مرکز تربیت معلم این شهر شد و در سال ۱۹۸۴ میلادی نیز از این مرکز فارغ‌التحصیل شد؛ کرخی همچنین در بعقوبه و بغداد به یادگیری علوم دینی در محضر شیوخ و اساتیدی همچون علامه شیخ جلال حنفی بغدادی پرداخت و بیش از ۱۰ سال از محضر این عالم بزرگ بهره‌مند شد. وی علوم دینی و تجوید قرآن را آموخت و اجازه‌نامه تجوید را از علامه شیخ جلال حنفی بغداد دریافت کرد و در پژوهش و قرائت قرآن و قرائات عشر نیز مهارت یافت و در این زمینه در محضر شیوخ و قاریان بزرگ عراق، مصر، سوریه، اردن و دیگر کشورهای اسلامی تلمذ کرد.

ادیت شده؛ تربیت قراء برجسته با آموزش الکترونیک دور از انتظار است

وی در زمینه ابتهال‌های نبوی نیز تجاربی کسب کرد و به عنوان داور در بسیاری از مسابقات قرآن در داخل و خارج از عراق حضور یافته است و توانست مدرک داور بین‌المللی مسابقات قرآن را از انجمن جهانی قاریان عراق کسب کند.


این داور عراقی اصول تئوریک موسیقی و تحلیل مقامات شرقی را نزد رعد فرطوسی و فاضل قیسی(ناظر آموزش موسیقی در دیاله) و دیگر اساتید بزرگ این فن آموخت و در تعدادی از مؤسسات عراقی از جمله انجمن قاریان عراق و مؤسسه قرآنی کاظمین به تدریس قرآن، قرائات و صوت و لحن پرداخت.


کرخی شاگردان زیادی را در حوزه قرآن تربیت کرده است و از سال ۱۹۹۷ تاکنون ریاست انجمن قاریان استان دیاله عراق را بر عهده دارد. وی تألیفات زیادی را در تجوید، سیره‌نویسی و تاریخ شهر بعقوبه به رشته تحریر درآورده و مدتی را در روزنامه‌های عراق قلم زده است. وی در حال حاضر به عنوان استاد در حوزه قرائات قرآنی و مقامات فعالیت می‌کند و نائب رئیس انجمن قاریان استان دیاله است.

ادیت شده؛ تربیت قراء برجسته با آموزش الکترونیک دور از انتظار است

ادیت شده؛ تربیت قراء برجسته با آموزش الکترونیک دور از انتظار است

ادیت شده؛ تربیت قراء برجسته با آموزش الکترونیک دور از انتظار است

ادیت شده؛ تربیت قراء برجسته با آموزش الکترونیک دور از انتظار است


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=16628

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402