جمعه 31 فروردین سال 1403 Fri, 19 Apr 2024 04:36:36 GMT
کد خبر : 15710       تاریخ : 1396/10/27 10:33
دانشگاه‌ها تکلیف خود را با طرح ملی حفظ مشخص کنند/ تمام بار قرآنی دانشگاه‌ها را روی دوش جشنواره نیندازیم
در شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها مطرح شد؛

دانشگاه‌ها تکلیف خود را با طرح ملی حفظ مشخص کنند/ تمام بار قرآنی دانشگاه‌ها را روی دوش جشنواره نیندازیم

در شصت‌ونهمین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها که با حضور حجج اسلام محمدیان و محمدی برگزار شد بر مواردی چون مشخص شدن نوع ارتباط دانشگاه‌ها با طرح ملی حفظ قرآن، دریافت ایده‌های قرآنی از شرکت‌کنندگان در جشنواره‌های دانشگاهی و... تأکید شد.

به گزارش مبشرین  به نقل از ایکنا، شصت و نهمین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها صبح امروز، ۲۷ دی‌ماه در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و به منظور ارائه گزارش برگزاری سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد.
در بخشی از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، طی سخنانی با اشاره به برگزاری آبرومندانه دوره سی و دوم جشنواره ملی قرآن و عترت،‌ گفت: شاخص‌های ارزیابی نشان می‌دهد که در این دوره از جشنواره نسبت به ادوار گذشته چند گام به جلو رفته‌ایم.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه اصل کار در زمینه فعالیت‌های قرآنی باید در بدنه و عرصه دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد، افزود: قله، جایگاهی است که همه توان رسیدن به آن را ندارند، بنابر این باید به دامنه‌ها هم رسیدگی شود. آنهایی که به مراحل نهایی جشنواره می‌رسند افرادی هستند که ما نقشی در قرآنی شدن آنها نداشته‌ایم. بنابر این جایی که ما می‌توانیم، تأثیرگذار باشیم و دانشگاهی‌ها را به سمت قرآن سوق دهیم، دامنه‌ها هست، آنها با این برنامه‌ها با قرآن آشنا می‌شوند و اصل تأثیرگذاری در دامنه است، لذا خواهش من از دستگاه‌ها این است که در بخش عمومی بیشتر سرمایه‌گذاری کنند تا انس با قرآن بیشتر شکل بگیرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه نباید همه بار فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها بر دوش یک جشنواره قرار دهیم، تصریح کرد: هر برنامه فرهنگی ظرفیتی دارد و تنها بخشی از مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها با جشنواره قرآنی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. لذا در همین قالب هر چه بتوانیم جشنواره را توسعه دهیم، خوب است.
محمدیان با اشاره به اینکه باید به بحث ایده‌های جدید در فعالیت‌های فرهنگی بیشتر پرداخته شود، گفت: هرکس ایده جدیدی دارد از آن استقبال می‌کنیم؛ چرا که با ایده‌های جدید باب جدید باز می‌شود، بر همین اساس حتی می‌توان در جشنواره بخشی را به ایده‌پردازی فرهنگی اختصاص داد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تهیه سند، راحت اما اجرای آن بسیار سخت است ‌به موضوع پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها اشاره و بیان کرد: اگر در دانشگاهی ۳۰ نفر تجمع داشته باشند، انعکاسی به مراتب بیشتر در رسانه‌ها نسبت به حضور ۳۳۰ هزار نفر در یک جشنواره قرآنی دارد.
محمدیان با اشاره به اینکه مباحث دینی و قرآنی در دانشگاه‌ها در کشور پیشتاز است، گفت: ۳۳۰ هزار نفری که در جشنواره ملی قرآن و عترت حضور داشته‌اند به صورت آگاهانه و خودجوش و جوشش درونی بوده است. در این دوره ۱۰ درصد دانشجویان در جشنواره حضور یافته‌اند که امیدواریم این رقم به ۸۰ درصد هم برسد. البته این مقدار فعالیتی که نجام می‌گیرد نیز باید قدر نهاد و البته به ارتقاء آن نیز فکر کنیم.

دریافت ایده از شرکت‌کنندگان در جشنواره قرآنی دانشگاهیان
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: باید از دل جشنواره ایده‌هایی برای جامعه طراحی شود. اگر در این جشنواره ۳۰۰ هزار دانشجو حضور می‌یابد، حداقل ۳۰ ایده هم ارائه شود. اگر بتوانیم از این جشنواره یک سلسله ایده‌هایی برای بخش‌های فرهنگی جامعه استخراج کنیم، بسیار مطلوب خواهد بود. باید برای قوه قضاییه، نیروی انتطامی و بخش‌هایی که مردم روزانه با آن سروکار دارند و درگیر آن هستند، ایده‌های قرآنی ارائه دهیم. اگر نکاتی هم در این زمینه وجود داشته است ما نتوانسته‌ایم آن را به گفتمان تبدیل کنیم. قرآن، قرار است شفا بدهد و لذا لازم است که به این محتوا پرداخته شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه مباحث مادی را از این بحث‌ها دور کنیم، گفت: تشویق‌های ما باید معنوی باشد، لازم نیست در دانشگاه بگوییم هرکس حافظ قرآن شد این مقدار به او پول داده می‌شود، یک زمانی در دوره نوجوانی مانعی ندارد، اما در فضای دانشگاه بحث مادی سطح کار را تنزل می‌دهد.
محمدیان با اشاره به اینکه بخش اساتید حتماً نیاز به تحول و رسیدگی دارد،‌ افزود: دستگاه‌های دانشگاهی دارای ظرفیت‌های خوبی هستند. دانشگاه فرهنگیان در تمام شاخص‌ها دانشگاهی ویژه است و می‌تواند در بحث قرآنی بسیار اثرگذار باشد. البته در مورد روخوانی نیز بحث شد که به اعتقاد من کار روخوانی مربوط به دوره دانشگاه نیست و اگر کسی در آموزش و پرورش یاد نگرفته است، فضای آن در دانشگاه نیست. البته برای افرادی که خود مایل هستند باید زمینه را فراهم کنیم.
محمدیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد درس آشنایی با قرآن که در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می‌شود نیز بیان کرد: البته اطلاع داریم که دانشجویان در کلاس‌ها حضور نمی‌یابند و تنها در آزمون آن شرکت می‌کنند، از نحوه ارائه این درس اطلاع دارم و می‌دانم چگونه اجرا می‌شود؛ غالباً در حد امتحان روخوانی است.
وی با اشاره به اینکه دروس معارف در دانشگاه‌ها جا افتاده است، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دو درس که اجباری است، دقت نمی‌شود، یکی درس وصایای حضرت امام(ره) است که افرادی این درس را تدریس می‌کنند که آشنایی درستی با امام ندارند. درس آشنایی با قرآن نیز به اعتقاد من در سطح دانشگاهی نیست و باید سطح آن بالا بیاید. البته حداقل این است که نیاز به بررسی دارد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد برای شکل‌گیری یک اتفاق است، آن اتفاق هم این که در ذهن استاد و دانشجو نقش ببندد که قرآن بالاترین کلمه است و این بالاترین کلمه بودن را به دیگران نیز انتقال دهند. البته این کار خیلی زحمت دارد. هنر دستگاه‌های دانشگاهی این است که این موضوع را انجام دهند.

دانشگاه‌ها تکلیف خود را با طرح ملی حفظ مشخص کنند
در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نیز در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از وزارت بهداشت که با شایستگی جشنواره را برگزار کرده است، گفت: ما ارزیابی دقیقی از جشنواره داشتیم که هم از نظر محتوا و هم از نظر شکل به بهترین نحو ممکن برگزار شد.
محمدی با اشاره به اینکه بالاترین سند قرآنی منشور توسعه فرهنگ قرآنی است، افزود: در این منشور سه رویکرد در نظر گرفته شده است که یکی از آنها رویکرد نظام‌سازی است، این کار باید توسط دانشگاه و حوزه صورت بگیرد،‌ اما می‌بینیم که در حوزه پژوهش کارهای زمین‌مانده زیادی داریم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در راستای مطالبه ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم توسط مقام معظم رهبری نیز اشاره و اظهار کرد: کار این ستاد راه افتاده است، اما بحثی که وجود دارد این است که ما باید موضع خودمان را در قبال این طرح مشخص کنیم یا باید این کار را قبول داشته باشیم یا خیر و اگر قبول نداریم و اعتقاد داریم که این طرح برای قبل از دوران دانشگاه است، آن را اعلام کنیم بدون هیچ ترسی تا ما در ستاد راهبری تکلیف خودمان را بدانیم.
وی بیان کرد: حسب بررسی ما یکی از بهترین سنین برای حفط قرآن، سنین دانشجویی است، در طرح ملی حفظ قرآن کریم ۵۵ میلیون مخاطب داریم که حدود پنج میلیون از این تعداد جامعه دانشگاهی هستند. یکی از راهبردی‌ترین و کاربردی‌ترین مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری همین مطالبه ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم است؛ چرا که حفظ، نقطه طلایی لفظ و معنای قرآن است. حفظ، مدخل اصلی ورود به عمل به قرآن کریم است. طبیعی است که کسی که زحمت وافری برای حفظ و معنای قرآن کریم می‌کشد تلاش می‌کند تا عملی کردن آن را نیز تحقق بخشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه کف حفظ قرآن سه نفر جزء است، ‌گفت: ما مثلث حفظ را در دانشگاه مطالبه می‌کنیم؛ چرا که در دانشگاه‌های کشور به دنبال حافظ عالم عامل هستیم. قرارگاه حفظ قرآن کریم دانشگاهیان به نهاد نمایندگی واگذار شده است و البته نهاد باید پاسخگو باشد و دانشگاه‌ها نیز به نهاد در این زمینه پاسخگو خواهند بود. به اعتقاد من دوستان در هر دانشگاهی ظرفیت‌های خود را اعلام کنند.

پاسخ به یک نقد 
در پایان این جلسه نیز عبدالحمید طالب‌تاش،‌ رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه ما در این دانشگاه یک درس یک واحدی در قالب دو ساعت عملی برای دانشجویان تعریف کرده‌ایم، گفت: برای این درس کتاب تعریف شده و تمام دانشجویان کتاب دریافت می‌کنند. ما در همین رابطه در ۲۰ استان هیئت گزینش تشکیل شده و مدرسان ما ابتدا گزینش شده و بعد مجوز تدریس اعطا می‌شود.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=15710

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402